FNV wil veiliger werkvloer en steun werkenden niet versoberen

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 30 september 2020

Nu het coronavirus zich verder verspreidt, wil de FNV dat het soberder steunpakket dat vanaf 1 oktober ingevoerd wordt, zo snel mogelijk wordt teruggedraaid. Door de strengere maatregelen voor een aantal sectoren loopt het risico op reorganisaties en massa-ontslagen anders snel op. Ook wil de bond een stevigere inzet van het kabinet om het oplopen van corona op de werkvloer in te dammen.

De FNV gaat met het kabinet in gesprek over de corona-steunmaatregelen en veiligheid op de werkvloer.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: 'Het kabinet gaat voorbij aan de onveilige werksituatie van honderdduizenden werknemers in Nederland, die niet thuis kunnen werken en op hun werkplek kans lopen om een coronabesmetting op te lopen. Thuiswerk krijgt veel aandacht, maar ongeveer de helft van de werkenden moet echt op het werk zijn. In april hoorden we al veel klachten over onveilige situaties. In de zorg, distributiecentra, supermarkten en winkels, land- en tuinbouw en de schoonmaak horen we ook nu nog te vaak van onveilige werksituaties. Daar is te weinig veranderd sinds april. We moeten er alles aan doen om de oplopende coronadruk om te buigen. Het ziekteverzuim stijgt in de zorg, óók omdat zorgmedewerkers een tweede golf niet aankunnen.’

Zelf bepalen mondkapjesbeleid onzinnig

FNV spreekt het kabinet aan en wil dat de vakbondsrichtlijn voor bescherming van het zorgpersoneel leidend wordt. Kern van de richtlijn is dat de zorgprofessional zelf risico’s inschat en kiest, welke beschermingsmiddelen er nodig zijn.
Jong: ‘De overheidsrichtlijn dat iedere ondernemer zelf mag bepalen of er mondkapjes in zijn winkel gedragen moeten worden, werkt niet. Dat zorgt voor onduidelijkheid bij het winkelend publiek, dat in confrontaties kan uitmonden met werknemers die mensen erop aanspreken. Er moet een eenduidige en landelijke maatregel komen, inclusief plan voor handhaving.’

Voortvarend

Ten slotte vindt de FNV dat de protocollen die binnen veel sectoren zijn opgesteld, door Inspectie SZW moeten kunnen worden gecontroleerd. ‘Het risico van het oplopen van corona moet deel uitmaken van de Arbowet. Dan pas kan Inspectie SZW handhaven. Werkgevers willen in veel gevallen niet dat de protocollen handhaafbaar worden, maar er is geen tijd te verliezen. Wij vinden echt dat het kabinet hier nu voortvarend mee aan de slag moet gaan.’

Meldpunt

De FNV roept werkenden op zich hier te melden bij onveilige werksituaties. Kitty Jong: ‘Wij willen ook in de tweede golf inzichtelijk maken wat er speelt aan onveilige situaties en zullen daar melding van maken bij het kabinet en nadere maatregelen eisen.’

Coronasteun nu niet afbouwen

Nu er sprake is van een tweede golf en de coronamaatregelen worden aangescherpt, neemt de onzekerheid voor werknemers toe. Bedrijven zullen met de strengere maatregelen weer heel snel afscheid nemen van de werknemers met onzekere contracten en sneller overgaan tot ontslag en reorganisaties. Daarom vindt de FNV, dat de coronasteun nu niet afgebouwd moet worden.

Ontslaggolf

Zakaria Boufangacha van het FNV-bestuur: ‘Onze oproep aan het kabinet is OM de aangekondigde afbouw van de NOW terug te draaien. Nu de onzekerheid toeneemt, moet er alles aan worden gedaan om banen en inkomens te beschermen. Bedrijven moeten het vertrouwen hebben dat de overheid zich hiervoor maximaal inzet, zoals dat de afgelopen maanden voor meer dan 1 miljoen werknemers succesvol is gebeurd. Als het steunpakket wordt versoberd terwijl de tweede golf juist toeneemt, ontstaat er een gevaarlijke cocktail die kan leiden tot een flinke ontslaggolf. Dat moet voorkomen worden. Er moet extra geld komen om tijd en rust te kopen om mensen aan het werk te houden of elders aan het werk te krijgen. Ook het vragen van loonoffers, wat in het nieuwe steunpakket mogelijk is, zal veel onrust en onzekerheid geven. Daar is niemand mee geholpen en dat moeten we juist voorkomen.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.