Brede maatschappelijke coalitie wil adviseren over klimaatdoelen

Door Redactie 28 juli 2020

FNV en Milieudefensie willen invloed op de maatschappelijke gevolgen van het klimaatbeleid. De organisaties sturen (samen met andere organisaties) een brief naar programmacommissies van politieke partijen die verkiezingsprogramma’s voor het voorjaar aan het schrijven zijn. In de brief pleiten de organisaties voor een ‘Commissie eerlijke transitie’.

klimaat

Breed draagvlak

Hun voorbeeld is Schotland waar de regering al een ‘Commissie Just Transition’ heeft ingesteld. De ‘Commissie eerlijke transitie' moet de regering adviseren over verstandig klimaatbeleid vanuit een breed maatschappelijk perspectief. Klimaatbeleid dat de ongelijkheid niet vergroot en zorgt voor breed draagvlak.

Duurzaam werk

De organisaties maken zich zorgen dat door de coronacrisis het herstel van de ‘oude economie’ voorop staat. Maar het is nu juist belangrijk om de arbeidsmarkt te hervormen, waarbij duurzaam, vast (nieuw) werk belangrijk is en klimaatdoelen gehaald moeten worden. Klimaatdoelen, inkomen en arbeidsmarkt zijn met elkaar verbonden.

Omscholing en compensatie

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘We steunen het klimaatakkoord van Parijs. Maar klimaatdoelen halen we alleen als er ook draagvlak is. Als mensen het gevoel hebben dat de sterkste schouders ook de zwaarste lasten dragen. Daarbij komt: als mensen hun werk kwijtraken in de fossiele industrie moeten zij daarvoor fatsoenlijk gecompenseerd worden en zo mogelijk omscholing krijgen naar nieuw werk. Zo is dat ook afgesproken bij de sluiting van de Hemwegkolencentrale in Amsterdam.'

Lees hier de brief van de FNV en Milieudefensie