Kijktip: minicolleges en boeklancering over minimumloon

‘Denkend aan 14 euro’

Door Redactie 13 mei 2020

Miljoenen Nederlands verdienen het minimumloon à 10 euro per uur. Wij willen dat dit wordt verhoogd naar 14 euro. Daar profiteert heel Nederland van. Over het hoe en wat schreven we een boek: ‘Denkend aan 14 euro’.

Donderdag-kijktip: ‘Denkend aan 14 euro’

In het boek ‘Denkend aan 14 euro’ geven tientallen kenners hun visie op het minimumloon, de lagelonensectoren en de oorzaken van de groeiende loonkloof. We hebben de boeklancering gecombineerd met 4 korte colleges (10 minuten), waarin experts Robin Fransman, Saskia Boumans, Wimar Bolhuis en Linda Vermeulen praten over deze onderwerpen.

Het boek is sinds donderdag 14 mei te koop bij de lokale boekhandel. De boeklancering en minicolleges over het minimumloon kun je terugkijken op YouTube.

Bekijk de boeklancering en minicolleges

Waarom 14?

Een hoger loon zorgt voor meer ruimte in de portemonnee. Dus hebben mensen meer te besteden, wat goed is voor de economie. Plus: als de laagste lonen omhoog gaan, verhoog je de bojem. De kans is groot dat ook de overige lonen dan zullen stijgen. Daarom: omhoog met dat minimumloon! En wel naar 14 euro per uur. Krijgen we dat voor elkaar, dan gaan miljoenen Nederlanders erop vooruit. Nederland telt namelijk 2,1 miljoen werkende Nederlanders die dat minimum (of net daarboven) verdienen. En omdat de uitkeringen gekoppeld zijn aan het minimumloon, krijgen ook 4,5 miljoen uitkeringsgerechtigden meer te besteden.