Hartenkreet op Valentijnsdag voor verhoging minimumloon

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 12 februari 2020

Op vrijdag 14 februari gaat FNV met een grote groep sympathisanten, met wie zij strijden voor een wettelijk minimumloon van 14 euro per uur, naar de Amsterdamse effectenbeurs. Het huidige minimum uurloon in Nederland is volgens de vakbond geen leefbaar inkomen. Ook een aantal lokale politieke kopstukken loopt mee als steunbetuiging. De mars op Valentijn is onderdeel van de landelijke campagne Voor14.

Sta op voor 14 euro minimum uurloon

Luisa Moreno Ruiz van de FNV: ‘Eén op de vijf Amsterdamse huishoudens leeft in armoede. Er worden door Amsterdam allerlei middelen ingezet om de armoede te bestrijden, zoals voedselbanken, scholing naar betaald werk of een stadspas. Maar wat we nodig hebben zijn structurele oplossingen, zoals een hoger inkomen. En dat geldt niet alleen voor Amsterdam, maar voor heel Nederland.'

Groeiende armoede

Het aantal werkende armen is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Moreno Ruiz: ‘Daarom moet het minimumloon naar een leefbaar niveau: 14 euro per uur en er moet een eerlijkere verdeling komen van de welvaart.' Michiel Evertman, vrachtwagenchauffeur, loopt vrijdag ook mee. Hij verdient net iets meer dan het huidige minimumloon, maar minder dan de 14 euro waar de FNV voor pleit. ‘Met mijn huidige inkomen mis ik vrijheid. Vrijheid om een weekend vrij te nemen, bijvoorbeeld om met vrienden af te spreken. Soms heb ik het idee dat ik niet het sociale leven heb van een normale 25-jarige.’

Grote geld

De actievoerders gaan in een mars vanaf het Amsterdamse gemeentehuis richting de Amsterdamse effectenbeurs. Daar wordt het grote geld verdiend. Moreno Ruiz: ‘De inkomensongelijkheid, ook in Amsterdam, is groot. Met een minimuminkomen op het huidige niveau, kun je in Amsterdam bijna geen fatsoenlijke woonruimte betalen. Als progressieve stad heeft Amsterdam al vaker voorop gelopen bij veranderingen. We roepen de Amsterdamse politiek dan ook op om een statement te maken richting politiek Den Haag.'

Wie: FNV, lokale politici Amsterdam, actievoerders en sympathisanten
Wat: Mars voor een eerlijk minimumloon; van het Waterlooplein naar Beursplein 5
Wanneer: Vrijdag 14 februari. Start toespraken 15.30 uur, start mars 16.00 uur. Aankomst Beursplein 5 om 16.30 uur.