Dit zijn de 10 meestgestelde vragen over belasting

Lees onze brochure

Door Redactie 05 maart 2020

Denk je aan vragen over de belasting, dan denk je vast aan de Belastingtelefoon. Maar ben je lid van de FNV? Dan kun je met vragen over je belastingaangifte, toeslagen en aftrekposten terecht (gratis) bij Belastingservice FNV. Jaarlijks helpen wij zo’n 200.000 FNV-leden, dus we weten wat er leeft. Daarom hebben wij de 10 meestgestelde vragen in een handige brochure gezet.

Wij hebben de 10 meestgestelde vragen voor jou op een rij gezet. Hieronder vind je alvast de top 3. Doe er je voordeel mee!

1. Welk bedrag kan ik belastingvrij schenken?

Je wilt graag je kind of je kleinkind een bedrag geven. Maar hoeveel mag je geven, zonder dat zij daar belasting over moeten betalen?

• Aan je eigen kind kun je jaarlijks belastingvrij € 5.428 schenken. Wil je graag je kleinkind wat schenken? Dan is het jaarlijkse belastingvrije bedrag € 2.173.
  • Is je kind tussen de 18 en 40 jaar oud? Dan kun je aan je eigen kind eenmalig € 26.040 vrij van belasting schenken. Dit bedrag mag je verhogen tot € 54.246 als je kind het geld gebruikt voor een studie.

2. Ik wil mijn maandelijkse teruggave stopzetten, kan dat?

Nee, je kunt je maandelijkse (voorlopige) teruggave niet zomaar stopzetten. Gelukkig kun je wel op elk moment in het jaar veranderingen doorgeven aan de Belastingdienst. Denk aan veranderingen in je hypotheekrenteaftrek, kinderopvangtoeslag of inkomensafhankelijke combinatiekorting. Als daaruit blijkt dat je maandelijkse teruggave verandert, dan wijzigt de Belastingdienst deze. Het kan zijn dat ze je teruggave verhogen, verlagen of stoppen.

3. Waar moet ik op letten bij mijn belastingaangifte?

Doe op tijd aangifte en bereid je goed voor. Omdat de aangifte ieder jaar terugkomt, is het handig om tijdens het jaar je documenten te verzamelen. Dat kan digitaal, maar kan ook in een bewaarmap als je dat prettiger vindt. Stop hier alles in wat je nodig hebt bij je aangifte, zoals:

• De jaaropgaven van je werkgever.
  • Documenten over je uitkering.
  • Jaaroverzichten van je bank.
  • Aantekeningen over de kilometers die je maakt voor woon-werkverkeer en/of naar de dokter.
  • Bewijzen voor je giften
  • Documenten van je hypotheek en de WOZ-beschikking voor je woning.

Let ook op de volgende zaken:

• Zorg voor de juiste inkomens-en vermogensgegevens.
  • Zorg ervoor dat je alle aftrekposten en kortingen op een rij hebt.
  • Zoek uit of je recht hebt op toeslagen.

Download de brochure met de 10 meest gestelde belastingvragen

Je hebt nu op 3 van de 10 vragen een antwoord. De andere 7 vragen en antwoorden vind je in onze folder. Wil je liever iemand van Belastingservice FNV zelf spreken? Dan kun je vanaf 3 februari 2020 een afspraak maken voor hulp bij je belastingaangifte over 2019. Onze belastingservice zit door heel Nederland. Dus je kunt altijd terecht bij een adviespunt bij jou in de buurt.

Wij vinden het met het oog op het coronavirus niet langer verantwoord om door te gaan met de dienstverlening van Belastingservice FNV. We hopen op een snelle herstart. Lees er meer over in ons nieuwsbericht.