Mijn werkgever is failliet, wat nu?

Bekijk ook onze brochure met veelgestelde vragen

Door Redactie 31 december 2019

Help, mijn werkgever is failliet. Wat nu? Hoewel vaak al langer duidelijk is dat het bedrijf financieel niet lekker loopt, komt een faillissement toch onverwachts. Faillissementen roepen daarom veel vragen op. Op 5 vragen geven wij in dit artikel een antwoord.

Wat is een faillissement precies?

Een bedrijf gaat failliet als het schuld heeft bij meerdere schuldeisers en deze schulden niet meer kan afbetalen. Het bedrijf vraagt dan een faillissement aan bij de rechtbank. Op het moment van uitspraak neemt een curator de taken van de directeur over. Een curator is een advocaat die het faillissement verder afwikkelt.

Krijg ik onstlag?

Werknemers van een failliet bedrijf verliezen in de meeste gevallen hun baan. Er geldt in principe een opzegtermijn van 6 weken, behalve als er andere afspraken zijn. Over die periode krijg je dus nog 100% doorbetaald.

Kan ik ook mijn baan houden?

Soms maakt het failliete bedrijf of onderdelen ervan een doorstart en zou je je baan kunnen houden. In het geval van een voorbereide doorstart gaan in principe alle werknemers mee.

Kan ik nu naar mijn loon fluiten?

Heb jij als werknemer nog loontegoed, dan ben jij in feite ook een schuldeiser. Helaas, sta jij achteraan in de rij en krijgen de Belastingdienst en leveranciers meestal voorrang. Is de curator niet in staat om jou te betalen, dan neemt het UWV de betalingen voor een beperkte tijd over.

Wat zijn mijn rechten bij faillissement?

Bij een faillissement, verlies jij je baan en daarmee je inkomen. Maar niet het inkomen waar je nog recht op hebt. Dit is waar jij als werknemer recht op hebt:

• achterstallig loon
  • overuren
  • spaarloon
  • vakantiegeld
  • 13e maand
  • niet-opgenomen vakantiedagen

Download de brochure met veelgestelde vragen rondom (dreigend) ontslag

Jaarlijks gaan meer dan 3.000 bedrijven failliet. Een faillissement is een vervelende en onzekere tijd voor werknemers. Het roept veel vragen op. De FNV kan je hierbij helpen. In deze brochure vind je een antwoord op de meest gestelde vragen.

Download de brochure Je werkgever is of gaat failliet

;