Ziek tijdens vakantie: wat zijn de regels?

Download onze handige checklist

Door Redactie 28 november 2019

Als de 'r' in de maand zit, dan weet je dat het griepseizoen in aantocht is. Vorig jaar waren er zo'n 400.000 mensen geveld door het griepvirus. Erg vervelend. En helemaal als je vlak vóór of tijdens je vakantie ziek wordt. Dan is het goed om te weten welke regels er voor jou en je werkgever gelden.

Download onze checklist Ziekte en vakantie. Hoe zit dat?

Moet ik mij ziekmelden vanaf mijn vakantie adres?

Ja, dit is het eerste wat je moet doen. Meld je ziek bij je leidinggevende en geef je vakantieadres door. Tijdens je ziekte moet je namelijk bereikbaar blijven. Het is vaak onduidelijk is of je een doktersverklaring nodig hebt, maar het is wel verstandig om er een te gaan halen. Dat is een bewijs dat je echt ziek bent en kan een hoop gedoe achteraf voorkomen. Lees meer hierover in onze checklist 'Ziekte en vakantie. Hoe zit dat?'.

Wat gebeurt er met mijn vakantiedagen, als ik ziek ben?

Het is belangrijk dat jij je ziekmeldt bij jouw werkgever. Doe je dat niet, dan blijf je vakantiedagen opnemen en hoeft jouw werkgever niets te doen. Je verlofdagen ben je dan kwijt. Heb jij je wel ziekgemeldt? Dan verandert je vakantie in ziekte en jij houdt je vakantiedagen. Let op: er zijn uitzonderingen!

Bouw ik nog wel vakantiedagen op als ik ziek ben?

Ja, ook als je ziek bent, bouw je gewoon vakantiedagen op. Het gaat vaak wel alleen om wettelijke vakantiedagen. Kijk ook even in je arbeidsovereenkomst of cao. Daar kunnen nog andere afspraken in staan.

Meer informatie in onze checklist

Ziek zijn is erg vervelend en je hoofd staat niet naar allerlei regeltjes. Toch is het belangrijk dat je weet wat jouw rechten en plichten zijn tijdens ziekte. Wil je alles nog eens rustig nalezen, download dan onze checklist 'Ziekte en vakantie. Hoe zit dat?'. Daarin kun je ook lezen wat je moet doen als je (langdurig) ziek bent en graag op vakantie wil. Welke regels gelden er in zo’n geval?

Download de checklist Ziekte en vakantie, hoe zit dat?