Werkgevers moeten slapende dienstverbanden direct beëindigen en uitspraak Hoge Raad opvolgen

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 08 november 2019

Werkgevers moeten werknemers ontslaan die langer dan twee jaar ziek zijn en zelf uit dienst willen. Dat houdt ook in dat ze de wettelijk verplichte transitievergoeding moeten betalen. Dat zegt de Hoge Raad vandaag naar aanleiding van vragen van de rechtbank Limburg. De 'slapende dienstverbanden' die ontstaan als werkgevers het ontslag niet verlenen, vallen volgens de raad niet te rijmen met goed werkgeverschap.

Slapende dienstverbanden zijn FNV al jaren een doorn in het oog. De vakbond is daarom blij met de uitspraak. De Hoge Raad neemt in haar oordeel mee dat werkgevers vanaf april 2020 gecompenseerd worden voor de transitievergoeding. FNV-jurist Sheila van der Beek: ‘Er is dus volgens de raad geen enkele reden meer om de zieke werknemers hun transitievergoeding te onthouden. Werkgevers moeten nu zo snel mogelijk de uitspraak opvolgen en de dienstverbanden beëindigen inclusief betaling van de transitievergoeding.’

Slapende dienstverbanden

Werkgevers mogen zieke medewerkers de eerste twee jaar niet ontslaan en moeten het loon doorbetalen. Daarna stopt de verplichting van loondoorbetaling en mag de werknemer ontslagen worden. Van der Beek: ‘In de praktijk willen werkgevers het ontslag echter vaak niet verlenen, omdat ze dan verplicht zijn een transitievergoeding te betalen. Zo ontstaan dus de slapende dienstverbanden. Aan deze praktijk dient nu volgens de Hoge Raad een einde te komen.’

Duizenden mensen