Internationale dag 22 november: de ILO bestaat 100 jaar!

Door Redactie 28 november 2019

De FNV heeft stilgestaan bij het 100-jarig bestaan van de internationale arbeidsorganisatie (ILO) en de relatie met de FNV. De ILO stimuleert internationale samenwerking tussen sociale partners en overheden voor sociale rechtvaardigheid en fatsoenlijk werk.

Foto: De werknemersgroep tijdens de Internationale Arbeidsconferentie in 1923 - ILO historisch archief

Leden, kaderleden, bestuurders, collega’s en ge├»nteresseerden van buiten, zoals de ministeries van Sociale Zaken en Buitenlandse Zaken, waren aanwezig in Utrecht. Met deze bijeenkomst liet de FNV zien wat de ILO is:

• de ILO als instelling van de Verenigde Naties voor tripartiet overleg (overleg tussen regeringen, werknemers en werkgevers) en
  • de ILO als toezichthouder op naleving van arbeidsrechten.

Ook lieten wij zien wat het belang is van de normen die door de ILO zijn opgesteld.

100 jaar ILO en de Toekomst van Werk

Vicevoorzitter Tuur Elzinga opende de dag. Hij riep iedereen op de ILO vooral ook als ├│nze organisatie te zien. En actief aan de slag te gaan met het bewaken van naleving van de arbeidsverdragen, ook in Nederland.

De FNV sluit aan bij de discussie over de Toekomst van Werk, die is ingezet door de ILO. Catelene Passchier, oud FNV-bestuurder en tegenwoordig werknemerswoordvoerder in het algemeen bestuur van de ILO, sprak onder andere over de ILO-thema’s vandaag de dag. Hoe belangrijk deze zijn voor de internationale vakbeweging en de FNV zelf, zoals:

• de verandering van de arbeidsmarkt,
  • flexibilisering van de arbeidsmarkt,
  • de opkomst van zzp’ers en
  • het platformwerk.

Luc Cortebeeck, medeschrijver van het rapport van de ILO-commissie over de Toekomst van Werk, schetste een beeld van wat er op ons afkomt in tijden van flexibilisering, robotisering, vergrijzing, migratie en energietransitie. Juist nu zijn internationale afspraken hard nodig. Deze onderwerpen zijn uitgediept in workshops. Daar werd ingegaan op:

• de betekenis van het klimaatakkoord voor werknemers,
  • de taken van de mens bij robotisering en digitalisering,
  • flexibilisering aan de hand van een case uit de Eemshaven en
  • vrouwen op de werkvloer en arbeidsmarkt.

ILO-normen

Ook waren er workshops met inspirerende voorbeelden over actuele onderwerpen waarbij de ILO-normen een belangrijke rol spelen. Zoals de ILO-normen als basis voor afspraken over:

• internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen,
  • het nieuwste ILO-verdrag tegen geweld op de werkvloer,
  • het allereerste ILO-verdrag over de 8-urige werkdag,
  • het maritiem verdrag voor zeevarenden en
  • het tegengaan van arbeidsuitbuiting met hulp van het ILO-protocol tegen dwangarbeid.