Economische zelfstandigheid vrouwen onvoldoende

portret Silvia Pilger
Door Silvia Pilger 20 november 2019

Volgens nieuwe gegevens van het CBS is het aantal vrouwen dat economisch zelfstandig is, iets toegenomen. Tweeënzestig procent van de vrouwen is volgens nieuwe cijfers in staat om zelf in het eigen levensonderhoud te kunnen voorzien.

Judy Hoffer, lid Dagelijks Bestuur FNV: ‘Het is positief dat het aantal economisch zelfstandige vrouwen, waaronder veel moeders, is toegenomen. Maar het blijft verontrustend dat het verschil met mannen erg groot is én dat ruim een derde van de werkende vrouwen vaker niet economisch zelfstandig blijkt te zijn.’

Deeltijdklem

De voornaamste oorzaak dat vrouwen minder vaak economisch zelfstandig zijn is het feit dat vrouwen veel vaker dan mannen in deeltijd werken. De regering heeft opdracht gegeven voor een onderzoek naar deeltijd. De resultaten en aanbevelingen van dat onderzoek worden volgende maand verwacht. Judy Hoffer: ‘Dat vrouwen nu massaal in deeltijd werken, komt onder andere doordat de overheid en sociale partners dit decennialang gestimuleerd hebben. De hele samenleving, inclusief kinderopvang, schooltijden en verlofregelingen, hebben zich gevormd naar dit deeltijdmodel. Hier moeten we flinke stappen in zetten om de deeltijdklem te doorbreken. Dat is in het belang van de inkomenspositie van vrouwen en ook van belang om de arbeidsmarkttekorten op te lossen. Het is nu de hoogste tijd voor ruimhartig betaald verlof en goede kinderopvangvoorzieningen.’

Bestaansminimum

Iemand is economische zelfstandig wanneer die uit arbeid meer dan het bestaansminimum, oftewel minimaal 70% van het wettelijk minimumloon, verdient. De FNV vindt dat deze norm veel te laag is om daadwerkelijk te kunnen spreken van een fatsoenlijk bestaansminimum en echte economische zelfstandigheid.

Om werkenden werkelijk zicht te geven op economische zelfstandigheid pleit de FNV voor verhoging van het wettelijk minimumloon naar 14 euro, meer vaste banen van een fatsoenlijke omvang en betere voorzieningen om werk en zorg te combineren.