'Transparantie cruciaal voor dichten loonkloof'

De kloof is gegroeid

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 2 oktober 2023

Vandaag kwam naar buiten dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen de laatste twee jaar is gegroeid. ‘Dit verbaast ons niet’, zegt Bas van Weegberg, lid Dagelijks Bestuur FNV. ‘Wij zien een dubbele loonkloof. Mannen krijgen vaker een loonsverhoging dan vrouwen en ze krijgen gemiddeld een hogere loonsverhoging.'

'Loontransparantie is cruciaal om het verschil in salaris tussen mannen en vrouwen, die hetzelfde werk verrichten, te dichten. Het kabinet moet daar haast mee maken.’

Mannen verdienen nu gemiddeld 7,4% meer dan vrouwen voor hetzelfde werk. Twee jaar geleden was de kloof 5%, blijkt uit het Nationaal Salaris Onderzoek van Intermediair en Nyenrode Business Universiteit dat zij vanochtend naar buiten brachten. 70% van de mensen in loondienst heeft de laatste twee jaar een salarisverhoging gehad. Maar mannen kregen er gemiddeld 1% bij en vrouwen 9%.

Salarisverschil in individuele beloning

Van Weegberg: ‘We weten ook uit eerder FNV-onderzoek dat vrouwen net zo vaak onderhandelen over een loonsverhoging, maar het minder vaak krijgen dan hun mannelijke collega’s. Vrouwen worden dus echt minder gewaardeerd op de werkvloer en dat zorgt voor deze loonkloof.'

Individueel lijken vrouwen minder vaak een loonsverhoging te krijgen van hun baas. Uit onderzoek van I&O research in opdracht van FNV blijkt dat in het afgelopen jaar 23% van de mannen een individuele loonsverhoging kreeg tegenover 19% van de vrouwen. Wel krijgen mannen en vrouwen even vaak een collectieve loonsverhoging.

Daarnaast liggen de lonen, en ook de loonsverhogingen lager in sectoren waar veel vrouwen werken.  Bij degenen die een loonsverhoging kregen, was dat gemiddeld een verhoging van 7,5%, mannen 8,6% en vrouwen 5,9%. Deze cijfers komen uit een onderzoek onder 1400 werkenden, evenveel mannen als vrouwen. De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn nipt significant, maar lijken te wijzen op een dubbele loonkloof: mannen krijgen vaker een loonsverhoging, en een hoger percentage. En dit verschil lijkt hem volledig in de individuele beloning te zitten.

Werkgevers monitoren loonkloof niet actief

Om dit verschil tegen te gaan, wil de FNV dat er snel meer loontransparantie komt. Van Weegberg: ‘Want je kunt het niet overlaten aan werkgevers zelf. Ander onderzoek van I&O Research (voor SZW) laat zien dat werkgevers erop vertrouwen dat zij bij het belonen van hun werknemers niet voor (onbedoelde) verschillen zorgen tussen mannen en vrouwen, maar dit niet actief monitoren. Het feit dat de verschillen zo groot zijn, laat zien dat de maatregelen van werkgevers niet voldoende zijn.’

Wet op loontransparantie hard nodig

‘De overheid moet haast maken met de nieuwe wet loontransparantie. Deze wet, die in de maak is, maakt het makkelijker om ongelijke beloning aan te vechten.’

Equal Pay Day

Op 14 november 2023 is het Equal Pay Day. Vanaf die dag werken vrouwen de rest van het jaar symbolisch voor niets. Want vrouwen verdienen gemiddeld 13% minder per uur dan mannen.

Loonklooffeest 10 november

Voorafgaand aan Equal Pay Day organiseert vakbond FNV een loonklooffeest op vrijdag 10 november vanaf 16:00 uur in Pakhuis de Zwijger, waar iedereen aan mee kan doen. Alle vrouwen kunnen op hun werk vrij nemen, of thuis gaan staken. Het loonklooffeest is om te markeren dat we in Nederland 48 jaar wetgeving hebben voor gelijke beloning tussen mannen en vrouwen en de loonkloof nog niet is gedicht.