Waardeer werken in zorg beter (reactie op minister Hugo de Jonge)

portret José Kager
Door José Kager 17 oktober 2019

FNV vindt, dat werken in de zorg een stuk beter gewaardeerd moet worden. Alleen zo behoud je mensen voor het vak en willen jongeren de zorg in. Dat is de reactie van de FNV op minister Hugo de Jonge (VWS), die vandaag aangaf naar 3000 mensen een brief te hebben gestuurd, met de vraag of ze weer willen terugkeren in de zorg.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Ik zou tegen de minister willen zeggen: zo werkt het niet. Deze mensen hebben de zorg verlaten juist omdát ze de lage lonen, hoge werkdruk en overbodige administratie zat waren. Wat heeft u hen te bieden, waardoor ze terug zouden komen? En dan zwijgt de minister. Wij hebben hem vaker gezegd dat wervingscampagnes niet helpen, als de werkelijkheid niet aantrekkelijk is. En we hebben keer op keer aangegeven dat meer geld voor de zorg wél helpt. Dan kunnen zorgmedewerkers fatsoenlijk gewaardeerd worden. Er moet geld bij. In de jeugdzorg, de kraamzorg en óók in de ziekenhuiszorg, waar mensen nu massaal staken voor betere lonen.’