Praat mee over een groene toekomst met goede banen

Door Redactie 11 oktober 2019

Een leefbare aarde, dat wil jij toch ook? Maar wat betekent dit voor je baan en inkomen? De FNV vindt het belangrijk dat er bij de energietransitie ook gekeken wordt naar de kwaliteit van werk en de arbeidsvoorwaarden. Om de volgende stap te maken willen we weten wat jouw ervaringen met en ideeën zijn over de energietransitie.

Praat mee over een groene toekomst met goede banen

Hoe kunnen werkgevers aantrekkelijk zijn voor jou? Wanneer draagt een werkgever bij aan jouw werkplezier en dienstverband? Praat en denk mee over hoe we de energietransitie als vakbond in gesprek met duurzame partijen invullen. Zo organiseren we op donderdag 31 oktober samen met de NVDE (Nederlandse Vereniging Duurzame Energie) een bijeenkomst in Utrecht om dit met jou en werkgevers te bespreken.

Wat: Bijeenkomst ‘Aan de slag! Duurzaam werkgeverschap in een duurzame wereld’
Wanneer: Donderdag 31 oktober van 13.30 tot 17.30 uur
Waar: FNV Centraal Vakbondshuis, Hertogswetering 159, 3543 AS Utrecht

Meld je hier aan

De energietransitie heeft invloed op ons allemaal. De techniek verandert niet alleen, ook onze maatschappij. Banen zullen verdwijnen terwijl er ook weer nieuw werk bijkomt.

• 13.30-13.45 uur: Opening door Olof van der Gaag, directeur NVDE, en Kitty Jong, vicevoorzitter FNV.
  • 13.45-14.00 uur: Quiz over aantrekkelijk werkgeverschap
  • 14.00-14.15 uur: Bas van Weegberg (FNV Jong): wat maakt een werkgever aantrekkelijk voor jongeren?
  • 14.15-14.30 uur: Presentatie HR-monitor Motivaction: werkgeverschap en de energiesector
  • 14.30-15.00 uur: TEDtalks: Marijke Receveur (Chief Growth, Lightyear) en Marlies Visser (directeur Operatie, Alliander)
  • 15.00-15.15 uur: Pauze
  • 15.15-15.45 uur: Een kijkje over de schutting: hoe gaat het elders? Het verhaal van Tata Steel en zorgorganisatie Cosis.
  • 15.45-16.45 uur: Aan de slag! Wat vind jij? Hoe ga je zelf verder? En wat kunnen en moeten FNV en NVDE doen?
  • 16.45-17.00 uur: Afsluiting
  • 17.00-17.30 uur: Borrel en hapje

Wil je meer informatie, mail marie-therese.rooijackers-bos@fnv.nl.

Duurzame economie en banen

Willen we de klimaatverandering stoppen, dan moeten we leren anders om te gaan met onze natuurlijke hulpbronnen zoals water, aardgas en vooral steenkool. Voor de FNV is ‘groen’ de norm. De transitie naar groene energie zal grote gevolgen hebben voor de economie en het werk van tienduizenden mensen. Er zullen de komende jaren banen verdwijnen in bijvoorbeeld de kolenindustrie en nieuwe banen in duurzame energie bij komen. Ook zal de inhoud van het werk voor veel mensen veranderen. Installateurs zullen in plaats van cv-ketels meer zonnepanelen en warmtepompen gaan installeren.

Goede kwaliteit van werk

De FNV wil dat werken in de duurzame economie ook kwalitatief goed is. Dan gaat het niet alleen om de arbeidsvoorwaarden als vaste banen en goed loon, maar ook over de arbeidsomstandigheden, arbeidsverhoudingen en arbeidsinhoud. Zijn de omstandigheden waar je moet werken veilig en gezond? Hoe zorgen we dat werken in hoge windmolens en met uiterst brandbaar waterstof veilig gebeurt. Wat zijn de arbeidsverhoudingen in de nieuwe ‘groene’ sectoren? Heb jij als werknemer daar zeggenschap en invloed en welke rol heeft de vakbond daarin? Hoe worden straks die nieuwe banen ingevuld? Ga je aan de lopende band zonnepanelen monteren of zit er meer variatie in jouw toekomstige baan? Allemaal zaken waar nu nog nauwelijks afspraken over zijn gemaakt en die we wel graag vooraf willen bespreken met jou.

Eerlijke arbeidsmarkt

Wij willen eerlijke, echte ‘groene’ banen. Om te zorgen dat de transitie eerlijk gaat, willen wij als vakbond hierover meepraten en beslissen. Zowel in de sectoren waar banen verdwijnen als in de nieuwe groene sectoren. Jij als werknemer moet ook gehoord worden. En goede scholing en begeleiding van werk-naar-werk als je door de overgang naar andere energie (energietransitie) je baan kwijtraakt. Krijg je lager betaald werk of als omscholing voor jou niet mogelijk is, dan wil de FNV dat er een sociale compensatie uit het Kolenfonds komt. Dit fonds is er gekomen dankzij inzet van de FNV.