FNV steunt aanklacht arbeidsmigranten bij burgemeester Nieuwkoop

portret José Kager
Door José Kager 08 oktober 2019

Een delegatie van arbeidsmigranten gaat op 9 oktober om 18.00 uur, samen met FNV-vicevoorzitter Kitty Jong, een aanklacht indienen bij de burgemeester van Nieuwkoop. Zij willen dat de burgemeester ervoor zorgt, dat hun huisvesting verbetert. Adres: Gemeentehuis Nieuwkoop, Teylersplein 1, Nieuwveen.

FNV vicevoorzitter Kitty Jong gaat op woensdag 9 oktober met arbeidsmigranten uit Ter Aar naar burgemeester Buijserd van Nieuwkoop, de gemeente waar Ter Aar onder valt. Zij vragen de burgervader nadrukkelijk om ingrijpen nu zij letterlijk in de kou staan. In de huisjes op het park in Ter Aar waar zo’n 200 werkers wonen is vaak geen verwarming en dat wordt, nu het koude jaargetijde er aankomt, hoogst noodzakelijk. Naast deze dringende klacht is de huisvesting in erbarmelijke staat. De problemen rondom de huisvesting van de arbeidsmigranten in Ter Aar zijn gebundeld in een zwartboek.

Dubbele pet leidt tot misstanden

Kitty Jong: ‘Minister Koolmees stelde onlangs dat huisvesting van arbeidsmigranten een zaak van gemeenten is. Daarom staan wij hier. Net als deze zomer in Zeewolde, blijkt dat er vaak misstanden zijn als uitzendbureaus de dubbele pet van huisbaas én werkgever op hebben.’

Wonen achter hekken

Naast de aanklacht willen de arbeidsmigranten ook een positief signaal afgeven. Daarom nodigen ze burgemeester Buijserd tijdens dit bezoek ook bij hen thuis uit. Anastazja Wronska woont zelf al een jaar op het park: ‘Wij wonen achter hekken in de schimmel en uitzendbureau Axidus doet niets voor ons. Ze verdienen hun geld over onze ruggen en laten ons buiten het zicht in een armoedige situatie leven. Wij hebben als dat zo zou blijven geen enkele kans op verbetering in woon- en werksituatie. Ik wil mens zijn en me mens voelen.”