Boeren boos? Juffen, meesters en verpleegkundigen ook!

Door Redactie 24 oktober 2019

Dus jij dacht dat de boeren boos zijn. Nou, praat dan ook eens met een leerkracht of iemand die werkt in een ziekenhuis. Die rijden misschien niet gelijk je voordeur eruit met een tractor, maar zij zijn het wel spuugzat: zo hard werken voor zo weinig geld. Daarom gaan de mensen in onderwijs en ziekenhuizen staken.

Onderwijs-actie op het Mailieveld

Je hoeft je kind op woensdag 6 november niet naar school te sturen. Dikke kans dat die voor een gesloten deur staat. Want dan staken de juffen en meesters van de basisscholen, de docenten op de middelbare scholen en de mensen in het speciaal onderwijs.

Alleen bij spoed zijn ziekenhuizen open

Last van een zere teen of een afspraak bij de KNO-arts? Doe op woensdag 20 november geen moeite: de meeste ziekenhuizen gaan dan op slot. Alleen bij echte – échte - spoed doen ze voor je open.

We kunnen niet zonder ze

Wat is er allemaal loos? Dat leggen we je uit. Leraren, verpleegkundigen, operatieassistenten, conciërges en receptionistes op scholen en in ziekenhuizen, noem maar op: we kunnen niet zonder ze. Zij werken zich een slag in de rondte om onze kinderen nog slimmer te maken dan die al zijn; om onze samenleving gezond te houden.

Te weinig loon, geen goede afspraken over werkdruk

Daar zien ze alleen veel te weinig voor terug. Te weinig loon, te weinig goede afspraken over belangrijke dingen als het verlagen van werkdruk, rusttijden en het aanstellen van nieuwe collega’s.

Rutte III biedt belachelijk weinig

De medewerkers in het onderwijs leggen op 6 november dus hun werk neer. Dan praat de Tweede Kamer over hoeveel geld volgend jaar naar de scholen gaat. Wat Rutte III nu biedt, is in ieder geval belachelijk weinig. Wij organiseren samen met alle onderwijsbonden manifestaties in Den Haag en op andere plekken in het hele land.

Eerste landelijke staking ziekenhuizen ooit

Twee weken later is de allereerste landelijke ziekenhuisstaking ooit. Honderden afdelingen, zoals operatiekamers, radiologie, verpleegafdelingen, facilitaire diensten en laboratoria blijven op 20 november dicht voor gestoten tenen en andere niet-spoedeisende gevallen.

Dit willen de mensen in het onderwijs:

• Een fatsoenlijk salaris
  • Voldoende collega’s
  • Lagere werkdruk

Dit willen de mensen in de ziekenhuizen:

• Structureel meer loon (5%)
  • Extra toeslag op loon bij last-minute oproepen
  • Afspraken over rusttijden
  • Instroom nieuwe mensen en mensen houden