Vakbonden kondigen eerste landelijke ziekenhuisstaking ooit aan op 20 november

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 16 oktober 2019

Vandaag roepen vakbonden FNV Zorg & Welzijn, FBZ, NU’91 en CNV Zorg & Welzijn op tot een landelijke ‘ziekenhuisstaking’ op 20 november. Dit doen zij vanwege het uitblijven van een goede cao voor 200.000 ziekenhuismedewerkers in Nederland.

actiefoto ziekenhuizen

Het is de eerste keer in de Nederlandse geschiedenis dat dit gebeurt. De komende tijd zullen de vakbonden met ziekenhuismedewerkers in de actiecomités in gesprek gaan over hun deelname. Zij verwachten dat minimaal de helft van de ziekenhuizen op 20 november hun deuren gaan sluiten voor niet-spoedeisende zaken.

Sinds de gesprekken aan de cao-tafel begin juni zijn beëindigd, hebben sinds juli al 25 ziekenhuizen 24 uur lang zondagsdiensten gedraaid, de ‘stakingsvariant voor ziekenhuizen’. Honderden afdelingen, zoals operatiekamers, radiologie, verpleegafdelingen, facilitaire dienst en laboratoria, sluiten dan 24 uur hun deuren voor niet-spoedeisende zaken.

Vakbonden FNV Zorg & Welzijn, FBZ, NU’91 en CNV Zorg & Welzijn willen een goede cao voor ziekenhuismedewerkers met een goede structurele loonsverhoging van 5% voor 2019 en een extra toeslag op loon wanneer medewerkers last-minute worden opgeroepen om te werken. Ook willen de vakbonden goede afspraken over arbeids- en rusttijden en over instroom en behoud van medewerkers.

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) bood in het laatste informele overleg een eenmalige (naar rato dienstverband) van bruto €1.000,- voor 2019, 4% op 1 jan 2020 en 4% op 1 jan 2021. Dat is een gemiddelde structurele loonsverhoging van 2,8% over de looptijd van 34 maanden. Bovendien wil de NVZ verslechteringen doorvoeren zoals het stoppen met de werkgeversbijdrage van de ziektekostenverzekering; dit kost medewerkers tussen de 200 en 400 euro netto per jaar. Tevens willen zij de loondoorbetaling bij ziekte verlagen van 100% naar 90%.

Er vallen 200.000 medewerkers onder de cao ziekenhuizen. Deze werken verspreid over 83 ziekenhuizen en 30 revalidatiecentra in Nederland. De cao ziekenhuizen verliep op 31 maart 2019.

Bekijk de lijst met deelnemende ziekenhuizen

Fotocredits Ernst Granneman Photograny