Te trage groei vrouwen aan de top vraagt om quota en sancties

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 22 augustus 2019

Het aantal vrouwen in de top van het bedrijfsleven is de laatste jaren met 1 procent per jaar gestegen. FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Dit gaat tergend langzaam, zo duurt het jaren voordat het streefcijfer van 30 procent in zicht komt. Laat staan dat er sprake is van echte gelijkwaardigheid. De overheid moet ingrijpen door een quotum in te voeren met sancties. Het bedrijfsleven heeft lang genoeg de tijd gehad om er zelf iets aan te doen.’

Tussen 2008 en 2018 is het aantal vrouwen in de Raden van Bestuur en de Raden van Commissarissen van de 5000 grootste bedrijven gestegen van 4 naar 15 procent. Dit is ver onder het wettelijke streefcijfer van 30 procent. Bovendien zijn vrouwen ook sterk ondervertegenwoordigd in de managementlagen onder de top. Een oorzaak daarvan is dat vrouwen vaak in deeltijd werken.

Ook andere maatregelen nodig

Kitty Jong: ‘Er is niet één simpel medicijn om het hardnekkige probleem van de deeltijdklem voor vrouwen op te lossen. Als je iets aan verlof doet of iets aan kinderopvang, is dat niet genoeg. We hebben een samenhangend pakket van maatregelen nodig, zoals goede, toegankelijke kindvoorzieningen, ruimhartig betaald verlof, aansluitende schooltijden en zeggenschap over waar en wanneer je werkt.’

Kansengelijkheid

Het SCP en CPB hebben onderzoek gedaan naar de effecten van maatregelen om meer vrouwen aan de top van het bedrijfsleven te krijgen. Ze hebben ook gekeken naar de effecten van meer vrouwen in de top op de bedrijfsresultaten; die effecten bleken niet duidelijk. Jong: ‘Waarom moet er altijd een extra reden zijn om vrouwen in de top te krijgen? Vanuit het oogpunt van kansengelijkheid is een quotum meer dan gerechtvaardigd. Bovendien is winst breder te duiden dan alleen omzet.’

Ambitieus SER-advies

De FNV is betrokken bij het SER advies over diversiteit in de top, dat eind september voorzien is. De FNV zet in op een ambitieus en effectief advies.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.