Jongeren in de knel

FNV wil actie tegen slechte ontplooiingskansen

Door Redactie 30 augustus 2019

Het schuldenstelsel afschaffen, flexibilisering een halt toeroepen en de wooncrisis aanpakken. Dat is volgens FNV Jong de beste remedie tegen de slechte ontplooiingskansen voor jongeren.

actie jeugdloon

Het SER Jongerenplatform heeft een verkenning uitgebracht over de positie van jongeren. Volgens het platform moet er meer onderzoek komen naar het sociaal leenstelsel en de financiƫle positie van jongeren. Ook FNV Jong is onderdeel van dit platform.

Giftige cocktail

‘Deze verkenning maakt pijnlijk duidelijk dat onze generatie te maken heeft met een giftige cocktail van het schuldenstelsel, flexibel contract na flexibel contract en een wooncrisis. Dat is gevaarlijk voor onze generatie en daarmee voor de hele samenleving. Het goede nieuws: dit zijn geen natuurverschijnselen, er is iets aan te doen’, zegt Bas van Weegberg (22), voorzitter van FNV Jong en lid van de SER.

FNV Jong wil daarom het schuldenstelsel afschaffen, flexibilisering een halt toeroepen en de wooncrisis met prioriteit aanpakken.

Onzichtbare muur

Van Weegberg: ‘Er ontstaat nu een onzichtbare muur tussen jongeren met meer en minder kansen. Jongeren zonder de juiste netwerkrelaties vinden minder snel werk en hebben sneller financiĆ«le problemen. Maar als jongeren opstaan en zich organiseren, dan is verandering mogelijk. We hebben met het verlagen van de leeftijd van het minimumloon al laten zien dat jongeren hun eigen positie kunnen verbeteren en dat gaan we nu weer doen. De komende 2 jaar zal FNV met LSVb, ZAT en andere studentenorganisaties vol inzetten op afschaffing van het leenstelsel. Vanaf het begin van dit academisch jaar trekken we eensgezind de studentensteden in.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.