Te veel zzp‘ers hebben geen buffer bij arbeidsongeschiktheid

portret Silvia Pilger
Door Silvia Pilger 04 juli 2019

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat ruim 4 op de 10 zelfstandigen niets hebben geregeld voor eventuele arbeidsongeschiktheid. Deze zelfstandigen hebben dus geen voorziening als ze hun werk niet meer kunnen uitoefenen als zelfstandige, geen verzekering en participeren niet in een broodfonds. Ze kunnen ook niet terugvallen op spaargeld, beleggingen of op het vermogen dat zit in hun bedrijf of eigen woning.

Onbetaalbare verzekeringsmarkt

Marjan van Noort van FNV Zelfstandigen: ‘Het is in de huidige, voor velen onbetaalbare en ontoegankelijke verzekeringsmarkt niet zo gek dat met name de groep met de laagste inkomens geen voorziening heeft getroffen. En als het dan niet moet, dan bespaar je het eerst op dit soort kosten. Terwijl de gevolgen van met name langdurige arbeidsongeschiktheid voor iederéén zo ernstig zijn.’

Crowdfunding

De meeste zelfstandigen noemen spaargeld of beleggingen als voorzieningen bij eventuele arbeidsongeschiktheid.  Van Noort: ‘Niet voor niets pleiten wij al jaren voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Als je op relatief jonge leeftijd arbeidsongeschikt raakt, dan is daar niet tegenop te sparen. Een buffer opbouwen voor dit soort risico’s is haast onmogelijk, ongeacht hoe goed je inkomen op dit moment is. We zien nu ook steeds vaker dat er door middel van crowdfunding nog enigszins een inkomen bijeen wordt gesprokkeld als iemand niet meer in staat is om te werken. We moeten dat met z’n allen niet willen, dat mensen moeten gaan bedelen omdat een verzekering niet mogelijk was. Wij zijn daarom, met onze leden, blij dat er nu in het pensioenakkoord is afgesproken dat er een betaalbare verzekering komt voor álle zelfstandigen.’

Langdurige arbeidsongeschiktheid

Uit het CBS-onderzoek blijkt ook dat een relatief kleine groep zelfstandigen deelname aan een broodfonds als voorziening noemt. ‘Juist vanuit broodfondsen horen wij vaak bezwaren tegen de verplichte AOV. Onterecht, want een broodfonds keert twee jaar lang uit. Ook hier geldt: het risico op langdurige arbeidsongeschiktheid wordt niet opgelost’.

Collectief

Van Noort: ‘Dit onderzoek bevestigt eens te meer dat een collectieve verplichte verzekering de enige oplossing is voor langdurige arbeidsongeschiktheid. Het lukt slechts 60% van de zelfstandigen om de eerste periode zelf op te vangen. Dat gegeven nemen we mee in de uitwerking van de nieuwe verplichte AOV.’