Helpling op de vingers getikt

Marktplaats voor schoonmakers mag geen vergoeding vragen

Door Redactie 1 juli 2019

De rechter vindt dat Helpling geen digitaal prikbord is voor schoonmakers bij particuliere huishoudens maar dat sprake is van arbeidsbemiddeling. Daarom mag Helpling niet langer een vergoeding per ieder gewerkt uur vragen van schoonmakers die de site gebruiken. FNV spande deze zaak aan samen met een van haar leden Antoinette Verhoef, schoonmaakster bij Helpling.

Geen digitaal prikbord
Zakaria Boufangacha, lid dagelijks bestuur FNV: ‘Helpling int nu tussen de 23 procent en 32 procent van de inkomsten van de hulpen als commissie. De rechter heeft nu bepaald dat dit niet langer meer kan. Daar zijn we heel blij mee. Daarmee bevestigt de rechter dat Helpling veel meer is dan een digitaal prikbord en dat het de spelregels bepaalt tussen schoonmaker en huishouden. Jammer is wel dat de door de rechter opgelegde dwangsom veel te laag is. De rechter gaat ervanuit dat dit voldoende is om Helpling te dwingen het verdienmodel te veranderen.’

Het stoort Boufangacha dat Helpling al betaalde bemiddelingskosten niet hoeft terug te geven. ‘Hoewel nu vaststaat dat Helpling zich niet aan de wet gehouden heeft, is het vreemd dat de al ingehouden commissie niet terugbetaald hoeft te worden aan schoonmakers. Blijkbaar kun je hiermee wegkomen als je maar creatief omgaat met het recht en zegt dat je iets nieuws doet. En dat vinden wij geen goede ontwikkeling. Het is gezien de opgelegde dwangsom zeer de vraag of het vonnis Helpling daadwerkelijk gaat bewegen geen commissie meer in te houden. Des temeer reden voor de overheid om op te treden.’

Bescherming
‘Het beeld wordt geschetst dat het een leuke hippe baan is voor erbij. Tussen Helpling en personen die via het online platform schoonmaakwerk verrichten, zou geen sprake zijn van een arbeids- of uitzendovereenkomst. Helpling kan daarom ook niet worden verplicht om de schoonmaak-CAO toe te passen. Wij begrijpen niet dat de rechter oordeelt dat iemand met een laag inkomen geen recht heeft op bescherming via het arbeidsrecht’, zegt Boufangacha.

FNV meent dat de actieve rol van Helpling verder gaat dan louter arbeidsbemiddeling en dat het meer weg heeft van een echte arbeidsrelatie. De vakbond beraadt zich op een hoger beroep.