Probleem arme ouderen dreigt toe te nemen

portret Anne Leenen
Door Anne Leenen 03 juni 2019

De FNV maakt zich zorgen over de groep ouderen die in armoede leeft. Met name ouderen zonder pensioen of met een onvolledige AOW hebben het moeilijk. Dit geldt ook voor oudere werknemers die hun baan zijn kwijtgeraakt en nu noodgedwongen alleen tijdelijke baantjes vinden die slecht betalen. Bovendien dreigt het probleem van arme ouderen in de toekomst groter te worden doordat veel jongeren te weinig of nauwelijks pensioen opbouwen.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong is vandaag bij de hoorzitting die de Tweede Kamer hierover houdt: ‘De groep die een arme oude dag tegemoet gaat, groeit met dank aan de doorgeslagen flex. Veel (schijn)zelfstandigen zijn niet in staat geld opzij te leggen voor later. Veel flexwerkers, zoals bijvoorbeeld bij callcentra, bouwen nu geen pensioen op. Dat gaat een arme generatie ouderen opleveren, zeker als oplossingen uitblijven en er niets voor ze geregeld wordt door de politiek.’

De FNV strijdt al jarenlang voor meer vaste banen. Kitty Jong: ‘Dat is de beste weg uit de armoede en voor een goed inkomen op je oude dag. Voor oudere werkzoekenden willen wij een betere handhaving van het verbod op leeftijdsdiscriminatie.’

Indexatie

Daarnaast zijn de pensioenen al jaren niet of nauwelijks geïndexeerd, waardoor ouderen veel geld mislopen. Het Wettelijk Minimumloon, en dus ook de daarvan afgeleide AOW, is de laatste jaren niet evenredig meegestegen met de stijging van de vaste lasten waardoor het netto-inkomen van onder andere ouderen onder druk is komen te staan. De bond pleit voor een minimumuurloon van tenminste 14 euro, waardoor ook de hoogte van de AOW zal stijgen.

Jong: ‘De AOW is, net als het minimumloon en de uitkeringen, niet meegestegen met de kosten van de vaste lasten. Terwijl de huren wél stijgen, de energierekening hoger wordt en de boodschappen ook duurder worden. Bovendien hebben vooral ouderen last van een stapeling van zorgkosten. Daar moet iets aan gedaan worden en de AOW moet omhoog zodat mensen er fatsoenlijk van kunnen leven.’

Lees hier de position paper die de FNV ter voorbereiding op de hoorzitting naar de vaste kamercommissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft gestuurd.