FNV blijft hameren op hogere pensioenen

Door Redactie 16 januari 2020

Na succesvolle acties van de FNV om kortingen te voorkomen, is nu de belangrijkste inzet van de vakbond dat de pensioenen de komende jaren ook omhoog gaan. Daarbij moeten we alvast vooruit kunnen lopen op de regels in het nieuwe pensioenstelsel dat nu wordt uitgewerkt.

Aan het eind van 2019 liep de spanning bij werkenden en gepensioneerden hoog op. Bij een groot aantal fondsen dreigden kortingen op de pensioenen van gepensioneerden en een lagere pensioenopbouw voor werkenden.

Brieven aan Koolmees

De FNV kwam volop in actie en riep mensen op om brieven te sturen en handtekeningen te zetten. Mede onder deze druk zijn de kortingen niet doorgegaan.

Minister Koolmees ontving ruim 10.000 persoonlijke brieven en meer dan 20.000 handtekeningen. Werkenden en gepensioneerden riepen de minister op om kortingen op de pensioenen te stoppen, de verhoging van de premie te bevriezen en te voorkomen dat mensen minder pensioen opbouwen.

'Dankzij onze lobby en acties zijn op dit moment pensioenkortingen voor 2020 van de baan,’ zegt pensioenonderhandelaar Tuur Elzinga.

‘Maar de koopkracht van het aanvullend pensioen gaat nog steeds achteruit doordat de grote meerderheid van de pensioenen niet meegroeien met de inflatie. De pensioenen zijn al tien jaar niet verhoogd. Dat is zuur. Ook door belastingmaatregelen raakt de koopkracht van gepensioneerden dit jaar weer verder achterop. Wij willen nu juist koopkrachtverbetering voor deze groep.'

Niet wachten op nieuw stelsel

Vakbonden, werkgevers en kabinet werken in een gezamenlijke stuurgroep aan de uitwerking van het pensioenakkoord van afgelopen juni. Hoe de nieuwe regels eruit gaan zien, moet dit voorjaar duidelijk worden. Daarna kan het nog enkele jaren duren voordat alle fondsen onder de nieuwe regels vallen.

‘De koopkracht van de gemiddelde gepensioneerde zit nog steeds beneden het niveau van 2010’, zegt Tuur Elzinga. De FNV wil niet wachten op de definitieve overgang naar een nieuw pensioenstelsel. Want het kan nog wel vijf jaar duren voordat alle pensioenfondsen volledig over zijn.

En nog eens vijf jaar de pensioenen niet verhogen is niet acceptabel, vindt de FNV. Tuur Elzinga: ‘'We moeten regelen dat gepensioneerden ook in die overgangsfase zicht hebben op indexatie. Geef pensioenfondsen die van plan zijn om over te stappen op het nieuwe pensioencontract de ruimte om te indexeren als zij dat onder de nieuwe regels wel zouden kunnen. Anders heb je straks een hele generatie die nooit indexatie heeft gehad.'

Eerder stoppen bij zwaar werk

Behalve over een nieuw pensioenstelsel, zijn in het pensioenakkoord ook afspraken gemaakt over eerder stoppen met werken voor mensen met zwaar werk.

Intussen worden hierover al de eerste cao-afspraken gemaakt, zoals bij de medewerkers van tankstations, slachterijen en ziekenhuizen. Daarmee zijn deze sectoren klaar voor de wetgeving die binnenkort wordt ingevoerd. Volgens de nieuwe wetgeving kunnen werkgevers al vanaf drie jaar vóór de AOW-leeftijd een extra bedrag uitkeren ter hoogte van de netto AOW. Daarmee worden cao-afspraken over vroegpensioen voor mensen met zwaar werk weer bereikbaar.