FNV blij dat pensioen in 2022 wordt geïndexeerd

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 11 november 2021

Vandaag werd duidelijk dat het kabinet akkoord is met het verhogen van de pensioenen in 2022 bij fondsen met een dekkingsgraad boven de 105. ‘Eindelijk goed nieuws’, zegt Willem Noordman, lid Dagelijks Bestuur FNV.

Noordman: ‘We hebben hier de laatste maanden keihard voor gepleit. Samen met de PvdA boeken we vandaag een mooi resultaat voor veel mensen.’

Officieel wordt aanstaande dinsdag nog gestemd in de Tweede Kamer, maar het merendeel van de Kamer heeft al aangegeven voor indexatie in 2022 te zijn. Het kabinet wilde in eerste instantie indexatie pas in 2023 toestaan, als de nieuwe pensioenwet door 1e en 2e Kamer is aangenomen. Dat mag dus toch eerder: ‘in de loop van 2022’.

Met het huidige pensioenstelsel mogen pensioenfondsen pas indexeren (de pensioenen laten meestijgen met de lonen of prijzen) vanaf een dekkingsgraad van 110. En ook nog maar gedeeltelijk. Door de jarenlange daling van de rente, die zelfs negatief is geworden, zijn de dekkingsgraden flink gedaald. Veel fondsen hebben daardoor 13 jaar niet kunnen indexeren. Met de nieuwe pensioenwet wordt het straks makkelijker voor fondsen om te indexeren (of te korten). Met het oog op dat nieuwe stelsel wordt het vanaf 2022 eerder mogelijk de pensioenen te verhogen. Namelijk vanaf een dekkingsgraad van boven de 105.

Niet alle pensioenen stijgen in 2022. Noordman: ‘Op dit moment hebben vier van de grootste vijf pensioenfondsen nog een dekkingsgraad onder de 105. Als dat in 2022 nog zo is, zullen zij nog niet mogen indexeren in 2022. ‘Voor hun werkenden en gepensioneerden is het dus nog even afwachten.’