ILO-verklaring over de Toekomst van Werk

Door Redactie 24 juni 2019

De Internationale Arbeidsconferentie die dit jaar het 100-jarig bestaan van de ILO vierde, is afgesloten met een nieuwe verklaring over de ‘Toekomst van Werk’. Daarin hebben werknemers, werkgevers en regeringen, samen hun afspraken vastgelegd over fatsoenlijk werk in onze wereldeconomie.

Catelene Passchier - vertegenwoordiger van de werknemers in het Algemeen Bestuur van de ILO

Oproep om samen te werken

De verklaring roept werknemers, werkgevers en regeringen uit de 187 aangesloten landen op om samen te werken aan:

• volledige werkgelegenheid én fatsoenlijk werk;
  • beleid dat fatsoenlijk werk bevordert;
  • een eerlijk minimumloon;
  • recht van werknemers om te beslissen over werktijden;
  • veiligheid en gezondheid op de werkplek;
  • gelijke behandeling op het werk voor iedereen;
  • een ‘leven lang leren’ en goed onderwijs voor iedereen;
  • voldoende privacy en bescherming van persoonlijke data;
  • beleid dat inspeelt op de veranderingen op de arbeidsmarkt door klimaatmaatregelen en digitalisering, zoals de nieuwe platformbedrijven;
  • veranderingen die zorgen voor het officieel maken van de informele economie.

Nú actie ondernemen

Catelene Passchier, vertegenwoordiger van de werknemers in het Algemeen Bestuur van de ILO: ‘De ‘Toekomst van Werk’-verklaring benadrukt dat we nú actie moeten ondernemen en daarbij het belang van mensen en van onze planeet boven de winst stellen.'

Menselijke maat centraal

‘De door de ILO vastgelegde basis voor fatsoenlijk werk is nog steeds geen realiteit voor heel veel werkenden. De technologische veranderingen betekenen niet automatisch welzijn en eerlijke arbeidsvoorwaarden voor iedereen. Om te bouwen aan een ‘Toekomst van Werk’ die wij willen, moet de menselijke maat centraal staan met daarbij een gidsende rol voor de ILO.’