FNV nodigt premier Rutte uit in gesprek te gaan met leden

Laat Rutte ook eens koffie drinken met onze leden

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 21 juni 2019

De FNV heeft vandaag in een brief aan premier Rutte aangegeven, dat de vakbond graag binnenkort met een aantal leden langskomt naar aanleiding van zijn uitspraken over de noodzaak van loonsverhogingen.

koffie

Doorgeslagen flex

De FNV strijdt dagelijks aan cao-tafels voor hogere lonen en meer vaste banen en maakt steeds betere afspraken, maar het gaat wel moeizaam. De FNV ziet de oproep van de premier als steun, maar vindt dat de politiek verantwoordelijk is voor de doorgeslagen flex op de arbeidsmarkt. Die zorgt ervoor dat de lonen laag blijven. Flexwerk is vaak tot 40% goedkoper voor de werkgever dan een vaste baan. Veel mensen met een flexcontract verdienen bovendien op of rond het minimumloon. Dat aantal daalt niet ondanks de economische groei.

Premier Rutte is dus bij uitstek in de positie om hier zélf wat aan te doen door het minimumloon te verhogen en flexwerk steviger aan banden te leggen. Zo wordt de positie van werknemers sterker.

Verzwakte positie werkenden

Zakaria Boufangacha, FNV-coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid en ondertekenaar van de brief: ‘Werkgevers investeren niet in mensen met flexwerk en zoeken lekker makkelijk naar de goedkoopste contractvorm, gewoon omdat het mogelijk is. De doorgeslagen flex ondermijnt de positie van werkenden. Iemand met een onzeker contract durft geen actie te voeren voor hoger loon, uit angst voor ontslag. Daar waar mensen actie voeren om druk uit te oefenen, zijn de lonen ook hoger.’

Overheid heeft voorbeeldfunctie

De overheid is zelf een grote werkgever en kan de lonen in publieke sectoren als zorg en onderwijs verhogen en daarmee zelf het goede voorbeeld kan geven.

De FNV wil bij de premier langs met leden uit sectoren waar veel onzeker werk is, zoals Post.nl en AH Distributiecentra, en leden die op of rond het minimumloon verdienen en er nauwelijks loon bij krijgen of zelfs op achteruit gaan; zoals werknemers van de Bijenkorf en Hema. Ook leden uit de kleinmetaal, (thuis)zorg en het onderwijs zullen deel uitmaken van de groep die met de premier in gesprek wil.

Concrete stappen van Rutte

Zakaria Boufangacha: ‘Rutte drinkt veel koffie met het bedrijfsleven. Laat hij ook eens koffie drinken met onze leden, dat zijn de mensen die de winsten mogelijk maken. Zij willen meer zekerheid en een hoger (minimum)loon en de premier is in de positie om dat te veranderen. En wij willen graag weten welke concrete stappen de premier gaat zetten om hoger loon af te dwingen.’