Integratie door werk voor statushouders moet beter

portret José Kager
Door José Kager 24 mei 2019

Vandaag verschijnt het SER-rapport ‘Integratie door werk: meer kansen op werk voor nieuwkomers’. De raad agendeert daarin de beperkte arbeidsparticipatie van statushouders. Een kwart van degenen die in 2014 naar Nederland zijn gekomen, heeft betaald werk gevonden. Twee derde van deze statushouders is afhankelijk van een bijstandsuitkering.

De FNV heeft een actieve bijdrage geleverd aan het rapport. Kitty Jong: ‘Statushouders zouden –net zo min als anderen- niet in allerlei uitzichtloze trajecten moeten komen. Dus niet van het ene tijdelijke baantje na het andere, vaak met behoud van uitkering en zonder salaris. Als mensen al een goede opleiding in het land van herkomst hebben gehad, dan is bijscholing in dat vak een goede eerste stap. Als iemand bijvoorbeeld al een universitaire opleiding in de Farmacie heeft in het land van herkomst, ligt een opleiding voor apothekersassistent voor de hand als opstap naar betaald werk. Verder kunnen de ROC’s een rol spelen in de combinatie van werk en vakopleiding, én in taalles. Die taalles zou ook voor een belangrijk deel op de werkvloer moeten plaatsvinden, dan leer je meteen de woorden die belangrijk zijn voor het vak.’

Statushouders kunnen, net als anderen, terecht in de FNV Vakbondshuizen voor advies bij werk en inkomen.

Hier het SER-persbericht