Productie natuursteen wordt eerlijker

portret Harrie Lindelauff
Door Harrie Lindelauff 13 mei 2019

Geen kinderarbeid of slavernij meer, maar vakbondsvrijheid, veiligheid en gezondheid voor alle werkenden. Dat is de inzet van nieuwe afspraken voor de sector natuursteen in Nederland en Vlaanderen. FNV-voorzitter Han Busker is één van de ondertekenaars.

natuursteen shutterstock

Han Busker: “Onze leden in de sector natuursteen willen ervan op aan kunnen dat ze met eerlijke natuursteen werken. Dat vereist respect voor mensenrechten, kinderrechten maar ook vakbondsrechten van groeve tot eindproduct. De Nederlandse en Belgische bonden gaan hier samen met vakbonden in de hele keten een succes van maken.”

De Nederlandse en Vlaamse natuursteensector hebben samen met de Nederlandse en  Vlaamse Overheid, ngo’s en vakbonden afspraken gemaakt voor een meer verantwoorde productie en inkoop van natuursteen. Dit ‘IMVO initiatief TruStone’ kwam tot stand met hulp van de Nederlandse Sociaal-Economische Raad (SER).

Van aanrechtblad en gevel tot tegel en stoeprand

De sector gaat de risico’s in kaart brengen en aanpakken. De natuursteensector in Nederland en BelgiĆ« bestaat uit honderden bedrijven die natuursteen verwerken of op natuursteen gebaseerde producten, zoals aanrechtbladen, grafstenen, monumenten, tegels, gevels en stoepranden.

Vooral in Aziƫ, Afrika en Latijns-Amerika wordt nog natuursteen gewonnen en verwerkt onder omstandigheden die in strijd zijn met mensen- of arbeidsrechten of waarbij het milieu wordt geschaad. De komende tijd wordt vooral geprobeerd om zo veel mogelijk Nederlandse en Vlaamse bedrijven te laten meedoen.

Grootste gemeenten gaan verantwoord inkopen

Bedrijven en overheden worden gestimuleerd om natuursteen maatschappelijk verantwoord in te kopen. Tientallen gemeenten en rijksdiensten doen mee, waaronder de vier grootste Nederlandse gemeenten en het Nederlands Rijks Vastgoed bedrijf.

Lees meer op de website van de SER