Milieuorganisaties negeren gevolgen alle werknemers bij sluiting kolencentrales

Fonds nodig voor compensatie werknemers hele kolenketen

Door Redactie 14 mei 2019

FNV Havens heeft kennis genomen van de rapporten ‘Kolen op de schop’ van milieuorganisaties en ‘Effecten van sluiting drie extra kolencentrales’ van CE Delft. FNV Havens accepteert de sluiting van kolencentrales voor een beter milieu. De sluitingen hebben echter ook effecten op het personeel. Behalve bij energiecentrales, gaat het over de werknemers in de hele keten, waaronder kolenoverslag en vervoer. In de gehele kolenketen werken 2800 mensen.

Milieuorganisaties pleiten ervoor om behalve de Hemwegcentrale in Amsterdam, ook drie andere grote centrales vervroegd te sluiten. Zowel deze organisaties, als ook CE Delft, schenken niet tot nauwelijks aandacht aan de gevolgen voor medewerkers en gaan daarbij uit van te lage werknemersaantallen. Ook wordt de financiële compensatie voor getroffen medewerkers uit de kolenketen niet meegenomen in de kosten voor sluitingen.

Cees Bos: ‘FNV Havens snapt heel goed dat iedereen nu probeert de kosten te bagatelliseren, maar niet over de ruggen van werknemers. De consequenties en de zorgplicht voor werknemers horen erbij. Aanvaard dat dan, en heb het in adviezen niet alleen over 2 miljard compensatie voor buitenlandse eigenaren. Als de belangen van de havenleden niet worden veiliggesteld, zullen onvermijdelijke acties volgen.’

Al vanaf 2016 praat FNV Havens samen met de leden uit de kolenketen over het afscheid nemen van het opwekken van energie door kolengestookte centrales. Cees Bos, bestuurder FNV Havens: ‘Niemand is tegen een beter milieu. Al jarenlang benadrukken we dat sluiting de hele kolenketen raakt. Ook de werknemers die betrokken zijn bij overslag, aanvoer van kolen naar de centrales en afvoer van de resten, raken hun werk kwijt. Compensatie geldt ook voor de werknemers en hun gezinnen. Die worden nu alweer genegeerd.’

FNV is al sinds ruim drie jaar bezig voor compensatie van de ongeveer 2800 mensen in de hele kolenketen, bij de politiek en andere organisaties. Voor ogen stond en staat het oprichten van een kolenfonds, naar analogie van het vroegere mijnwerkersfonds. De eerste medewerkers die geraakt worden, zijn die van de kolenketen van de Hemwegcentrale in Amsterdam. Vanaf 1 januari 2020 mag deze centrale geen steenkool meer gebruiken. Dit heeft ook gevolgen voor het overslagbedrijf OBA, waar in totaal 100 mensen hun werk kwijtraken.

FNV Havens heeft er hard voor gepleit om een voorziening te treffen om de gevolgen voor de werknemers op te vangen. FNV Havens wil een kolenfonds (transitiefonds), voor omscholing en begeleiding naar ander werk van de getroffen medewerkers. Ook kan vanuit het fonds financiële aanvulling worden betaald voor compensatie van een lager loon of uitkering.

Bos: ‘We hopen dat het kabinet en politieke partijen die hier weer iets over gaan roepen, dit wel meeneemt. Wanneer men inderdaad het moment van sluiten naar voren wil schuiven, dan ook het kolenfonds inrichten en over de brug komen met die compensatie.’