Pensioen: bonden bij minister

portret Harrie Lindelauff
Door Harrie Lindelauff 25 maart 2019

De voorzitters van de vakbonden FNV, CNV en VCP bezochten vanmorgen minister Koolmees in Den Haag. Zij brachten hem de boodschap die de 40.000 actievoerders voor betere pensioenen, vorige week maandag lieten horen. Vooralsnog is het kabinet niet bereid om ze tegemoet te komen.

Actie Goed pensioen een kwestie van fatsoen

De boodschap uit de samenleving was de luide roep om het pensioenstelsel aan te passen, om de AOW-leeftijd te bevriezen en de boete op eerder stoppen met werken te schrappen. Op die manier wordt het ook gemakkelijker om afspraken te maken voor mensen met zwaar werk. Ook willen de bonden dat pensioen meestijgt met de lonen (indexatie).

Woensdag 29 mei

Daarnaast spraken de voorzitters Busker (FNV), Van Wijngaarden (CNV) en Van Holstein (VCP) over het ultimatum dat eind vorig jaar aan het kabinet is afgegeven. Als het kabinet niet op de eisen ingaat zullen woensdag 29 mei nieuwe acties volgen.

Oorspronkelijk zou minister Koolmees de boodschap van de actievoerders in ontvangst nemen op 18 maart op het Malieveld. De bijeenkomst op het Malieveld werd echter afgelast vanwege de dramatische gebeurtenissen die dag in Utrecht.

De drie bondsvoorzitters toonden de minister ook de aftermovie van de actie.