Wij willen een socialer Nederland

Met goed pensioen voor iedereen, meer geld voor onderwijs en fair klimaatbeleid

Door Redactie 28 februari 2019

Iedereen een goed en fatsoenlijk pensioen, meer geld voor onderwijs en een fair klimaatbeleid. Samen met een heleboel mensen komen wij deze maand overal in actie voor een socialer Nederland. Voor een land waarin we onze welvaart eerlijk verdelen. Kijk wat we doen en doe met ons mee.

Iedereen goed en fatsoenlijk pensioen

Iedereen verdient een goed pensioen. Daar moeten we afspraken over maken met het kabinet. Maar dit kabinet luistert tot nu toe niet naar wat goed is voor gewone mensen. Onze ministers luisteren liever naar wat aandeelhouders en multinationals willen. Zij breken zelfs hun beloftes. Daarom lukt het maar niet om goede afspraken te maken over jouw pensioen.

Dit willen wij:

• Bevries de AOW-leeftijd op 66 jaar en schrap de boete op eerder stoppen met werken. Want niet iedereen die werkt, haalt in goede gezondheid de steeds maar hogere AOW-leeftijd.
  • Indexeer de pensioenen. Zowel voor mensen die nu al met pensioen zijn, als voor mensen die nu hun pensioen voor later nog opbouwen. Als bijvoorbeeld de prijzen van je boodschappen stijgen, is het wel zo fijn als je pensioen meestijgt. Dan kun je die boodschappen gewoon blijven betalen. Dat heet indexeren.
  • Een pensioen voor iedereen die werkt. Het doet er niet toe of je een vast contract hebt, uitzendkracht bent of werkt als zzp’er. Want werk is werk.

Acties in bijna alle provincies op 18 maart

Hoog tijd dat het kabinet eindelijk gaat luisteren naar de mensen om wie het gaat. Om dit voor elkaar te krijgen voeren we 18 maart actie in bijna alle provincies van Nederland. Want jij verdient een goed pensioen. Iedereen in ons land verdient een goed pensioen.

Meld je aan voor de pensioenactie op 18 maart in jouw buurt.

Ik meld me aan voor een pensioenactie

Onderwijs staakt 15 maart voor meer investeringen

Meesters, juffen, conciërges en al het andere ondersteunend personeel, van basisscholen tot en met universiteiten, geven een krachtig en duidelijk signaal aan de politiek: investeer meer in het onderwijs. Steun hen en teken de petitie.

Waarom onderwijsacties?

• De salarissen van de mensen in het onderwijs lopen achter. Wie wil er dan straks nog een baan bij een school of universiteit? Klassen en collegezalen zitten bomvol. De werkdruk blijft toenemen. De kwaliteit van het onderwijs voor onze kinderen holt hierdoor steeds verder achteruit.
  • Geld voor onderwijs is geen kostenpost, maar een investering in onze toekomst. Door goed onderwijs ontdekken en ontwikkelen leerlingen en studenten hun talenten. Zo kunnen ze zich maatschappelijk ontwikkelen en helpen ze onze economie vooruit.

Steun het onderwijs en teken de petitie

Zit je zelf niet in het onderwijs, steun dan toch de acties. Want goed onderwijs gaat iedereen aan. Goed voor je kinderen, kleinkinderen en voor de toekomst van heel Nederland. Teken daarom de petitie #investeerinonderwijs.

Teken de petitie voor meer geld naar onderwijs

Doe mee met de acties

De actieweek begint op 11 maart en bereikt zijn hoogtepunt op 15 maart met een landelijke onderwijsstaking en een manifestatie op het Malieveld in Den Haag. Sluit je aan, laat je stem horen en doe mee met de acties. Jouw steun is hard nodig. Kom vrijdag 15 maart om 12.00 uur naar het Malieveld en neem je collega’s mee. Samen staan we sterk!

Klimaatmars voor een leefbare aarde

Zondag 10 maart in Amsterdam

Samen met Milieudefensie, Greenpeace, DeGoedeZaak, de Woonbond en Oxfam Novib organiseren we zondag 10 maart de Eerlijke Klimaatmars in Amsterdam. Wij willen een veilige toekomst voor onszelf en onze kinderen. Het moet en het kan anders! Onze regering moet kiezen voor échte oplossingen voor werknemers, gezinnen, jongeren, kleine ondernemers en boeren.

Samen werken aan een beter klimaat

Een leefbare aarde, dat wil jij toch ook? Daarom moeten we anders leren omgaan met onze natuurlijke hulpbronnen zoals water, aardgas en vooral steenkool. Voor de FNV is ‘groen’ de norm. En betaalt de vervuiler.

Waarom doet de FNV mee?

• De lusten en lasten van de omschakeling naar nieuwe energie moeten eerlijk worden verdeeld. Laat bedrijven betalen voor hun giftige CO2-uitstoot en sluis dat geld weer terug naar bedrijven die aantoonbaar aan de slag gaan met terugdringen van hun CO2-uitstoot.
  • Omschakeling naar nieuwe energie moet nieuwe groene banen opleveren. Voor mensen die vakkundig zijn opgeleid of omgeschoold. En banen zonder uitbuiting van mensen die van 1000 kilometer verderop komen.
  • Voor de werknemers uit de kolen- en gassector die niet kunnen worden omgeschoold om aan de slag te gaan in een nieuwe ‘groene’ baan, wordt een goed gevuld kolenfonds opgericht.

De Klimaatmars begint zondag 10 maart om 13:00 uur op de Dam in Amsterdam.
Doe je mee? Je krijgt als FNV-lid je treinkaartje vergoed.

Meld je aan voor de klimaatmars

Women's March

Zaterdag 9 maart in Amsterdam

Wist jij dat vrouwen gemiddeld 15,5% minder verdienen dan mannen? En dat vrouwen veel vaker te maken krijgen met discriminatie en intimidatie? Dat kun je je anno 2019 niet voorstellen, toch? Dus gaan we op 9 maart samen de straat op tijdens de Women’s March.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.