Bussen vol actievoerders voor een goed pensioen naar Amsterdam

Door Redactie 15 maart 2019

Maandag 18 maart rijden er in de vroege ochtend vanuit verschillende plaatsen in Noord-Holland bussen vol actievoerders naar Amsterdam. De demonstranten gaan op de Dam, samen met vakbonden FNV, CNV en VCP actievoeren voor een goed pensioen. Bussen vertrekken onder meer uit Den Helder, Hoorn, Alkmaar, Purmerend en Velsen. De actievoerders werken bij Ahold, Tata Steel, UPS, Fokker, FloraHolland, Vialis, Pepsi Co, Offerman Vleeswaren, verschillende zorginstellingen en bij metaal- en bouwbedrijven door de hele provincie. Ook medewerkers van de gemeente Amsterdam komen in actie.

18 maart gaat de FNV in actie voor een goed pensioen

Geen stadsvervoer

In Amsterdam rijden in de ochtenduren, tussen 06.00 en 07.06 uur geen trams, bussen of metro’s. De medewerkers van het GVB leggen voor 66 minuten het werk neer, omdat de AOW-leeftijd bevroren moet worden op 66. Ook medewerkers van het hoofdstedelijke vervoersbedrijf komen naar de Dam.

Actie: Demonstratie voor een goed pensioen
Waar: De Dam, Amsterdam
Tijdstip: 08.00 – 12.00 uur

Op de Dam worden de stakers geregistreerd en toegesproken door onder meer FNV-voorzitter Han Busker (10.00 uur), CNV-voorzitter Jan de Vries en door verschillende politici, waaronder Sadet Karabulut (SP), Paul Smeulders (GroenLinks) en Gijs van Dijk (PvdA).

De actievoerders eisen een goed pensioen. Hun eisen zijn:

• Bevries de AOW-leeftijd op 66 jaar en schrap de boete op eerder stoppen, zodat mensen met zwaar werk gezond hun pensioen kunnen halen;
  • Indexatie voor elke generatie: een pensioen dat meestijgt met de lonen;
  • Een pensioen voor iedereen, ook zelfstandigen en mensen met een onzeker contract.

In aanloop naar 18 maart zijn er pensioenacties gevoerd bij verschillende Noordhollandse bedrijven. Zo was de FNV te vinden bij het AMC, FloraHolland, AC Zaandam, Havenbedrijf Amsterdam, Ahold, UPC, bij de Rai, verschillende bouwplaatsen, metaalbedrijven, KLM en de Bijenkorf. Hiernaast is er druk geflyerd in verschillende steden in Noord-Holland.

Kabinet weigert

Miljoenen mensen met zwaar werk of ploegendienst hebben de grootste moeite om gezond hun pensioen te halen. Maar ook nu het goed gaat, weigert het kabinet om de harde werkers een tijdig pensioen te gunnen. Erger nog: als vakbonden in een bedrijfstak een vroegpensioen afspreken met de werkgever, wordt het grootste deel afgepakt door de belastingdienst. Ook honderdduizenden ouderen voelen dagelijks in hun portemonnee dat de pensioenen al jaren niet meestijgen met de prijzen. En de zorg over het aantal Nederlanders dat te weinig of überhaupt geen pensioen opbouwt, neemt toe.

Oproep: Stem voor een socialer Nederland en een goed pensioen

De datum van de actiedag van de vakbonden is bewust gekozen: twee dagen voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Die zijn ook belangrijk voor de Eerste Kamer en daarmee het draagvlak voor het kabinet Rutte III. De FNV roept iedereen op om te stemmen voor een socialer Nederland en een goed pensioen. www.fnv.nl/goedpensioen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.