Basisbaan Buma goedkope aanval op kwetsbare groep

portret José Kager
Door José Kager 11 maart 2019

De basisbaan die CDA-leider Buma voorstelt, levert minder dan het minimumloon op en is daarmee geen basis voor mensen in de bijstand. Een inkomen voor werk is het minimumloon, dat ook al niet genoeg is om van te leven. Dat is de reactie van FNV op deze CDA proefballon in verkiezingstijd.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Dit is de zoveelste goedkope aanval op een kwetsbare groep. We hebben het minimumloon niet voor niets, dat is al de absolute ondergrens voor het verrichten van arbeid. Als de banen er zijn, dienen ze ook fatsoenlijk betaald te worden. Mensen moeten gewoon kunnen rondkomen van werk. Bovendien leidt het tot verdringing van bestaande banen, als werkgevers mensen voor een koopje kunnen krijgen. Ik vind het ongelooflijk dat het CDA dit durft voor te stellen, een week na het debat over werkende armen.’

Vergelijkbaar

FNV vergelijkt de proefballon van Buma met de loondispensatieregeling die mensen met een arbeidsbeperking onder het minimumloon zou gaan betalen, waarbij ze (mogelijk) aanvullende bijstand konden krijgen. Die regeling ging uiteindelijk niet door omdat er grote maatschappelijke verontwaardiging was over de verregaande ongelijkheid en bureaucratische rompslomp voor de mensen die ermee te maken zouden krijgen. Met het plan voor een basisbaan worden ook mensen met een arbeidsbeperking die in de bijstand zitten opnieuw in onzekerheid gebracht omdat het onduidelijk is of het ook voor hen geldt. Tegelijk ziet de vakbond hetzelfde gevaar als de verplichte tegenprestatie vanuit de bijstand: die leidt tot verdienmodellen en frustratie bij de mensen die het werk doen, maar niet doorstromen naar een echte baan.

Begeleiding en scholing

Kitty Jong: ‘Ook wij zien het probleem dat een aantal mensen vanuit de bijstand lastig aan het werk komt. We zijn niet voor niets samen met werkgevers en de overheid bezig met plannen hiervoor. Echte ontwikkeling van mensen door goede trajecten, begeleiding en scholing is nodig. Wij zijn zelf actief in onze eigen vakbondshuizen met ‘werken aan werk’-begeleiding. Trajecten die al voor veel werkzoekenden tot grote tevredenheid passend werk hebben opgeleverd.’