Vrede in gevaar in Colombia

Door Redactie 28 november 2019

Honderden leiders van vakbonden en maatschappelijke organisaties zijn sinds de ondertekening van het vredesakkoord in november 2016 in Colombia vermoord. Dat staat in het nieuwe rapport ‘Peace at risk’ ('Vrede in gevaar'), dat de ITUC heeft uitgebracht. Het rapport onthult het falen van de regering van president Iván Duque om de toezeggingen in het kader van het vredesakkoord na te komen.

Foto: Twitter/CUT Colombia. Duizenden werknemers gingen op 26 april in Colombia de straat op om het belang van het vredesakkoord te onderstrepen

Minder dan een kwart van de overeengekomen maatregelen is door de regering correct uitgevoerd, ondanks beloften aan de Europese Unie en de VS, evenals aan de OESO en de ILO. Nationale protesten tegen het beleid van de regering, die op 22 november zijn begonnen, worden door de autoriteiten met geweld onderdrukt.

Geweld neemt weer toe

“Tragisch genoeg neemt het geweld in Colombia weer toe en moeten president Duque en zijn conservatieve bondgenoten verantwoordelijkheid nemen”, reageerde ITUC-voorzitter Sharan Burrow bij de presentatie van het rapport. “Een overeenkomst van dit belang kan niet zomaar opzij worden gezet door de grilligheid van een regering, die weinig lijkt te geven om de bevolking of de toekomst van het land. De aankondiging van president Duque om een ‘nationale dialoog’ te beginnen, kan niet als geloofwaardig worden beschouwd zolang de repressie voortduurt.”

Ondertekening vredesakkoord met grote hoop ontvangen

Tussen 1 januari 2016 (11 maanden voordat het vredesakkoord werd ondertekend) en 8 september 2019 zijn 777 sociale en vakbondsleiders en mensenrechtenactivisten vermoord in Colombia. De ondertekening van het vredesakkoord werd met grote hoop ontvangen. Het toonde een sterke inzet van zowel de toenmalige regering als de FARC-strijdkrachten voor vrede, en de wil om te werken aan de aanpak van de onderliggende problemen die het conflict aanwakkerden. Het vredesakkoord verplicht de regering om uitgebreide hervormingen op het platteland door te voeren, de rechten van slachtoffers en politieke participatie te waarborgen.

Colombia land met de meeste ongelijkheid

“Er was de hoop dat de inspanningen van de overheid het voeden van geweld zouden stoppen en de armoede en ongelijkheid zou terugdringen”, aldus Burrow. “Toch blijft Colombia vandaag het land met de meeste ongelijkheid als het gaat om toegang tot grond in Latijns-Amerika, terwijl werknemers in armoede worden gehouden door arbeidswetten die vooral de rijkste gezinnen en buitenlandse investeerders bevoordelen. De regering-Duque drijft Colombia een weg op die een ernstige en onmiddellijke bedreiging voor de vrede vormt.”

Bedreigingen, gewelddadige aanvallen en martelingen

Het rapport ‘Peace at risk’ is een gezamenlijk initiatief van de ITUC, de Colombiaanse vakbondscentra CUT en CTC en de National Trade Union School of Colombia (ENS). Het benadrukt dat geweld nog steeds gericht is op mensenrechtenverdedigers. Het laat zien dat in het jaar 2018 meer vakbondsleden zijn vermoord dan in de voorgaande 4 jaar (inclusief de jaren voorafgaand aan de ondertekening van het vredesakkoord). Vorig jaar werden in totaal 34 vakbondsleden vermoord, voornamelijk in de sectoren onderwijs, landbouw en mijnbouw. Bedreigingen, gewelddadige aanvallen en zelfs marteling hebben bijgedragen aan in totaal 234 ernstige schendingen van de mensenrechten van vakbondsleden.

Daders worden niet opgespoord

De daders blijven veelal ongestraft: 95% van de misdrijven in verband met ernstige schendingen van de mensenrechten van vakbondsleden zijn onopgelost. Door gebrek aan gerechtelijke follow-up worden in 60% van de gevallen vermeende daders niet eens geïdentificeerd. Veel van de economische deals in dit land zijn ondertekend als gevolg van het vredesakkoord. Als onderdeel van deze overeenkomsten heeft Colombia toegezegd een reeks mensenrechten-, arbeids- en milieunormen toe te passen.

FNV steunt strijd tegen mensenrechtenschendigen en straffeloosheid

De FNV steunt de strijd tegen mensenrechtenschendingen en straffeloosheid via het advocatencollectief CCAJAR en de Escuela Nacional Sindical (ENS). Het advocatencollectief CCAJAR staat de Colombiaanse vakbeweging bij in haar strijd tegen schending van vakbondsrechten en straffeloosheid. De ENS speelt een sleutelrol in de strijd voor erkenning en naleving van vakbondsrechten in Colombia. Het is de combinatie van degelijk onafhankelijk onderzoek, actie en vooral lobby die de ENS haar unieke karakter geeft. Het is hét kennisinstituut op het gebied van vakbondsrechtenschendingen in Colombia.

Sociale rechtvaardigheid voor duurzame vrede

“Vakbonden bouwen aan sociale rechtvaardigheid die nodig is voor duurzame vrede”, aldus de ITUC-voorzitter. "De internationale vakbeweging zal druk blijven uitoefenen op de regering-Duque om haar verantwoordelijkheden nemen.”

Bron:
ITUC