Colombiaanse vakbondsleiders ontvangen doodsbedreigingen

Doe mee met internationale protestactie

Door Redactie 9 november 2020

Vijftien bestuurders van de Colombiaanse onderwijsvakbond FECODE en de voorzitter van de vakbondsfederatie CUT, Diogenes Orjuela, ontvingen op 26 oktober doodsbedreigingen in de vorm van een rouwkrans met 16 kaarsjes. De woorden ‘rust in vrede’ maakte de bedreiging compleet. De FNV heeft een protestbrief gestuurd. Doe ook mee met de protestactie.

Foto: Labourstart.org

16 kaarsen en even zoveel overlijdensberichten met de naam van elke beoogde vakbondsleider werden ook bezorgd aan het huis van Carlos Rivas, de secretaris voor juridische zaken van onderwijsvakbond FECODE. De bedreigingen komen voort uit nationale acties onder leiding van vakbonden in verband met de sociale, gezondheids-, onderwijs- en economische crisis in het land. FECODE leidt ook een initiatief om scholen te promoten als zones van vrede (territorios de paz) door middel van gemeenschapsdialogen.

Protestbrief FNV

De FNV heeft op 2 november een protestbrief aan de Colombiaanse president Duque gestuurd. ‘We dringen er bij uw regering op aan alle maatregelen te nemen om het volledige respect voor de vrijheid van vereniging in het land te herstellen en eisen dat zij de fysieke integriteit en veiligheid van Diogenes Orjuela en de andere vakbondsleden garandeert’, aldus FNV-voorzitter Han Busker namens de federatie.

Oproep: protesteer mee!

Labourstart.org is in samenwerking met Education International een publieksactie gestart en roept iedereen op een protestbrief te ondertekenen.

De tekst luidt: ‘In Colombia zijn bijna 1000 vakbondsleden van leraren vermoord en er heerst een cultuur van intimidatie. De autoriteiten zijn verantwoordelijk om te zorgen voor onmiddellijke beschermingsmaatregelen voor de gehele leiding van FECODE en voor alle vakbondsleiders en sociale leiders en activisten in Colombia die hun recht uitoefenen om meningen te uiten, te demonstreren en zich te organiseren om het openbare onderwijssysteem te verdedigen.’

6119 schendingen

FECODE en de vakbondsschool Escuela Nacional Sindical registreerden tussen 1986 en 2016 maar liefst 6119 schendingen van het recht op leven, fysieke integriteit en vrijheid van vakbondsleden onder leraren in Colombia. Deze omvatten 990 moorden, 78 gedwongen verdwijningen en 49 pogingen tot moord, naast meer dan 3000 bedreigingen en meer dan 1500 gedwongen verplaatsingen.

Intimidatie van leraren en hun vakbonden

De Colombiaanse overheid is volgens de internationale onderwijsbond Education International druk bezig om arbeid te flexibiliseren, de reikwijdte van collectieve onderhandelingen te verminderen en het stakingsrecht te beperken. Dit gaat gepaard met een systematische sociale mediacampagne van laster en haat tegen FECODE om te proberen leraren en hun vakbonden het zwijgen op te leggen.

Bron:
Labourstart.org