Colombia ook in 2020 gevaarlijk voor vakbondsmensen

Door Redactie 11 januari 2021

2020 heeft aan minstens 18 vakbondsmensen in Colombia op gewelddadige wijze het leven gekost. Daarnaast zijn vele anderen het slachtoffer geweest van bedreigingen, aanvallen, pesterijen, willekeurige detentie en gedwongen verplaatsing. Ten minste 2 zijn ook met geweld verdwenen, zo blijkt uit de jongste cijfers van de Nationale Vakbondsschool (ENS) van Colombia.

In totaal heeft de ENS 130 schendingen tegen vakbondsleden geregistreerd, waarvan 120 tegen mannen en 10 tegen vrouwen. Bijna 9 van de 10 gevallen (88,46%) waren gericht tegen vakbondsleden in leidinggevende of hogere verantwoordelijkheidsposities. Volgens de ENS werden de bedreigingen voor vakbondsleden verergerd doordat het leger hen illegaal in de gaten hield, waardoor onder meer de mensenrechtensecretaris van de CGT-vakbondsconfederatie, Hugo Correa, het land verliet.

Onderwijs meest getroffen sector

Ook de voortdurende verbale aanvallen tegen en stigmatisering van de FECODE-lerarenbond verergerde de situatie. In 2020 was het onderwijs de sector die het meest werd aangevallen, met 43 gevallen. De volgende zwaarst getroffen sectoren zijn de mijnbouw (31), het platteland (28) en de gemeentelijke diensten (15).

Staat onderneemt weinig

In de afgelopen 50 jaar, tussen 1 januari 1971 en 30 november 2020, zijn volgens het ENS-onderzoek 3277 Colombiaanse vakbondsleden vermoord. In totaal werden in de loop der jaren meer dan 15.000 overtredingen begaan. Bijna 2/3 van de gevallen blijft ongestraft, zonder arrestaties. Ondanks het geweld tegen vakbondsleden, laten de cijfers voor 2020 zien dat er weinig is gedaan om de veiligheid te waarborgen van degenen die zich organiseren ter verdediging van hun arbeids-, gemeenschaps- en sociale rechten in het land.

Bron:

Justice for Colombia