Urgent action voor Filipijnse onderwijzersbond ACT

Steun de ACT en doe mee met de urgent action

Door Redactie 20 februari 2020

Education International en de Filipijnse onderwijzersvakbond Alliance of Concerned Teachers (ACT) slaan alarm en vragen om hulp. De lastercampagne die gevoerd wordt met steun van de overheid, waarin leden van de ACT doelwit zijn, is aan het escaleren.  De ACT, de vakbond van de ontvanger van de FNV Vakbondsrechtenprijs 2019, France Castro, meldt nieuwe aanvallen op zijn leden.

Intensivering van de repressie van de vakbond

De internationale vakbond voor onderwijzers, Education International, roept iedereen op om de intensivering van de repressie en tegenwerking van de ACT te veroordelen.

Een coördinator van ACT is gearresteerd in een nieuwe repressiegolf tegen vakbonden en maatschappelijke organisaties in het land. De onderdrukking is continu gaande en ACT vreest dat meer van zijn leden doelwit zullen zijn. De vakbond moest tijdelijk een kantoor sluiten om de veiligheid van de medewerkers en leden zeker te stellen.

Angst voor veiligheid en mensenrechten

Het antivakbondsklimaat onder het Duterte-regime zorgt voor angst onder vakbondsleden, onderwijzers en academici voor hun rechten en veiligheid. Raymond Basilio, ACT algemeen secretaris, heeft sinds januari 2019 meerdere doodsbedreigingen ontvangen. De onderwijzersvakbond wordt door de regering ‘red-tagged’. Daardoor worden vakbondsactivisten door de Filipijnse politie op een lijst met ‘terroristen’ gezet. Twee ACT-leden zijn recent in hun klaslokaal beschoten door gemaskerde mannen, in de aanwezigheid van leerlingen.

Urgent action

Steun de ACT en help de aanvallen op hen te stoppen door online een boodschap te sturen aan president Duterte. Je kunt dat doen via de urgent action campagne van LabourStart.

Doe mee met de urgent action

FNV's Vakbondsrechtenprijs voor Filipijnse vakbondsvrouw