Brief FNV & CNV aan minister: vakbonden cruciaal bij hulp & handel

Door Redactie 7 april 2022

Op dit moment werkt minister Schreinemacher de hoofdlijnen uit voor haar plannen op Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking. FNV & CNV vinden het belangrijk dat ze hierbij oog heeft voor de cruciale rol van vakbonden wereldwijd. Voorzitters Tuur Elzinga (FNV) en Piet Fortuin (CNV) schrijven een brief aan de minister om haar een aantal belangrijke punten mee te geven.

De oproep in 7 punten:

1. Heb aandacht voor de rol van vakbonden in al uw programma’s
  2. Verstevig de ruimte voor het maatschappelijk middenveld wereldwijd
  3. Stuur op het bereiken van langetermijnresultaten met sociale dialoog
  4. Stel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties & maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal in het hele overheidsbeleid
  5. Zorg voor stevige, afdwingbare en duurzame handelsakkoorden
  6. Maak robuuste, nationale wetgeving op maatschappelijk verantwoord ondernemen
  7. Consulteer maatschappelijke organisaties voor de nieuwe Afrika-strategie van het ministerie

Fatsoenlijk werk wereldwijd

Solidariteit is de kern van de vakbeweging en die stopt niet bij de landsgrenzen, net als de economie zich niet aan grenzen houdt. Daarom werken Mondiaal FNV en CNV Internationaal al jarenlang samen met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Met lokale vakbondspartners maken we ons hard voor fatsoenlijk werk wereldwijd. Samen zijn we actief op het snijvlak van hulp en handel: vakbonden dragen bij aan een inclusieve en duurzame ontwikkeling van de economie in partnerlanden.

Vakbonden nodig voor eerlijke verdeling welvaart & kansen

Juist nu is een sterke positie van de vakbond hard nodig om welvaart en kansen eerlijk te verdelen. Nederland heeft een rijke traditie van onderhandelingen tussen vakbonden en werkgevers en zet deze ervaring en kennis al jaren in bij zowel hulp als handel. We kijken ernaar uit om ook komende jaren bij te dragen aan eerlijke handel, verantwoord ondernemen, het bestrijden van kinderarbeid en duurzame stappen te zetten richting een leefbaar loon.

Lees de brief aan de minister hier