Voorzitter Colombiaanse vakcentrale met de dood bedreigd

Door Redactie 19 februari 2020

Op 5 februari jl om 9.20 leverde een koerier een enveloppe af bij de Colombiaanse vakcentrale CUT voor voorzitter Diogenes Orjuela. De enveloppe bevatte een pamflet van de paramilitaire organisatie Águilas Negras gericht aan Orjuela en vijftien andere vakbondsleiders. De extreemrechtse organisatie gaf de vakbondsleiders dertig dagen om het land te verlaten, zo niet, “dan zullen kogels jullie het zwijgen opleggen”.

Foto: Diogenes Orjuela (Twitter)

De zestien waren allemaal betrokken bij de organisatie van een nationale staking op 25 maart van dit jaar tegen het economische beleid van de regering Duque en vóór naleving van het vredesakkoord. Deze staking volgde op de protestdagen van november vorig jaar, toen Colombiaanse werknemers, studenten, boeren, mensenrechtenactivisten en sociale leiders massaal de straat op gingen.

Vakbond verzoekt regering om bescherming en onderzoek naar bedreigingen

Wereldwijd is Colombia nog steeds het gevaarlijkste land voor vakbonden. De CUT heeft de bedreigingen onmiddellijk aan de kaak gesteld. De vakcentrale heeft de nationale regering een brief gestuurd en gevraagd om het leven van Orjuela en de andere vakbondsleiders te beschermen en onderzoek in te stellen om erachter te komen wie achter de bedreigingen zit.

FNV-voorzitter Han Busker stuurt brief

In een brief aan de regering van Colombia vraagt FNV-voorzitter Han Busker om de bedreigde vakbondsmensen en sociale leiders in het algemeen te beschermen. Ook verzoekt hij de Nederlandse ambassade in Colombia om druk te zetten op de Colombiaanse regering om haar verplichtingen na te komen.

Brief FNV aan regering Colombia