Opnieuw vakbondsleider vermoord in Colombia

Door Redactie 09 november 2018

In Colombia is zondag 4 november de vakbondsleider Edilberto Niño Cristancho vermoord. Zijn vakbond Sintraimagra gaat er vanuit dat het moord met voorbedachte rade is vanwege zijn vakbondswerk. Niño was een actief leider die zich inzette voor de rechten van de werknemers in de palmolieplantages. Mondiaal FNV werkt samen met zijn vakbond in een project om arbeidsomstandigheden te verbeteren voor de palmoliewerkers.

Plantagearbeider haalt palmvrucht uit boom
Man haalt de palmolievrucht uit de boom

De vakbondsleider werd zwaar gewond gevonden door mensen die hem ijlings naar het ziekenhuis brachten. Daar bezweek hij aan zijn verwondingen. Voor zijn dood kon hij nog aan de politie vertellen wat er was gebeurd. Hij werd in een taxi in Villavicencio in de provincie Meta door twee mensen overmeesterd, die hem achttien messteken toebrachten. Secretaris-generaal Jaime Díaz van Sintraimagra, een vakbond voor de voedingsindustrie, denkt dat het onwaarschijnlijk is dat het om een roofmoord ging: “Hij is niet beroofd en hij kreeg achttien steken. Dan is het wel duidelijk dat het met voorbedachte rade was. Maar we moeten het politierapport afwachten om te kijken wat voor stappen we verder moeten nemen.”

Geen vaste baan

Díaz was op 7 november met enkele collegavakbondsbestuurders in een senaatscommissie in de hoofdstad Bogotá om landbouwzaken te bespreken. “Daar hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt en gewezen op de moord van onze kameraad en aangedrongen op onderzoek en gerechtigheid.”

De werknemers in de palmolie-industrie in Colombia verkeren in het algemeen in een precaire situatie. Het grootste probleem is dat de meesten geen vaste baan hebben en een laag loon, aldus Díaz. Zo beschikken deze mensen niet over zaken als een ziektekostenverzekering en andere sociale verzekeringen en bouwen ze geen pensioen op. De activiteiten van Edilberto Niño waren erop gericht om hier verbetering in te brengen.

Niño wierf ook actief nieuwe leden voor de vakbond. Veel werkgevers willen niet dat hun werknemers lid zijn van een vakbond en het is dan ook soms reden voor ontslag. Het recht om lid te zijn van een vakbond is een van de grootste strijdpunten van de vakbeweging in Colombia.

Protestbrief

De FNV heeft een protestbrief gestuurd aan de president van Colombia. FNV-voorzitter Han Busker roept de Colombiaanse regering op om de daders op te sporen en te straffen en de veiligheid van alle leden van de vakbond te garanderen.

Sociale leiders vermoord

De moord op Niño is een van de tientallen die de afgelopen jaren in Colombia op sociale leiders heeft plaatsgevonden. In de eerste helft van 2018 alleen al zijn volgens de vredesorganisatie Indepaz 123 leiders vermoord. Sinds de regering en de grootste linkse guerrillabeweging FARC vrede hebben gesloten lopen verdedigers van landrechten voor kleine boeren en mensenrechten in het algemeen groot gevaar. De regering wordt verweten hier een veel te lakse houding in aan te nemen. Ook bij moorden op vakbondsmensen worden in de meeste gevallen de daders en hun opdrachtgevers niet achterhaald.

Bloed, zweet en tranen op palmolieplantages

Mondiaal FNV werkt samen met de vakbond Sintraimagra aan betere arbeidsomstandigheden op de palmolieplantages in Colombia. Bekijk de indrukwekkende korte docu over hoe het er daar aan toe gaat.

Still uit filmpje 'Bloed, zweet en tranen op palmolieplantages in Colombia'

Protestbrief FNV (Spaans) / Vertaling protestbrief in Engels

Meer weten over palmolie en de inzet van Mondiaal FNV: klik hier

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.