Zo maak je van bezwaren juist kansen

Je kent het vast wel: iemand wil je een abonnement aansmeren. Meestal reageer jij dan direct met allerlei bezwaren. Als jij anderen wil vertellen over een FNV-lidmaatschap kan dit ook gebeuren. Hier lees je hoe je handig om kunt gaan met bezwaren.

Bezwaren zijn kansen

Dat een ander met bezwaren komt is heel normaal. Redenen voor deze bezwaren zijn meestal onwetendheid, slechte ervaringen en rationele redenen. Denk in het geval van de FNV aan bezwaren als: ik heb al een rechtsbijstandsverzekering, de contributie is duur, de bond doet toch niks. Schrik daar niet van, neem ze serieus en praat erover. Op die manier worden bezwaren juist kansen en kunnen ze in veel gevallen benut worden om de ander met je mee te krijgen.

LBBL

Hoe kun je nu het beste omgaan met bezwaren? Door ‘LBBL’ toe te passen: Luister en onderzoek, Bevestig, Beantwoord en Leid terug.

Neem iemands bezwaar serieus. Luister goed en stel (open) vragen. Zo kom je er achter wat de kern van het bezwaar is of wat er ├íchter het bezwaar zit.

Vat het bezwaar samen. Toon begrip. Daarmee erken je dat iemands bezwaar echt is en dat je iemands ervaring respecteert.

Pas als je voldoende zicht op de bezwaren hebt, kom je met tegenargumenten. Geef inhoudelijk en feitelijk antwoord op het bezwaar. Wees duidelijk en eerlijk over wat we wel en niet kunnen doen/bereiken als vakbond.

Breng het gesprek terug naar wat belangrijk is voor iemand: gaat datgene op zijn of haar werkplek veranderen zonder de vakbond? Geef een uitweg: je hoeft geen lid te worden. Dit is jouw keuze. Maar stel je voor dat je niks doet, hoe ziet het er dan uit over een jaar? Vind je dat goed? Stel je vraag opnieuw: doe je mee?

Voorbeeld LBBL

"Ik heb al een rechtsbijstandsverzekering."

• Luister en onderzoek: Als ik je goed begrijp, denk je bij de vakbond als eerste aan een rechtsbijstandverzekering?
  • Bevestig: Ik kan me voorstellen dat je dan denkt dat je dubbel verzekerd bent en de vakbond dus niet nodig hebt.
  • Beantwoord: De vakbond werkt aan cao’s en sociale plannen en is daardoor expert op het gebied van rechtsbijstand m.b.t. werk en inkomen. Daarnaast doet de vakbond nog veel meer zoals loopbaanadvies en gratis belastinghulp. We zetten ons ook in voor een socialer Nederland met meer werk- en inkomenszekerheid voor iedereen (noem ook een actueel onderwerp in het bedrijf/de sector).
  • Leid terug: Je hebt mij net verteld dat (probleem/behoefte). Een rechtsbijstandverzekering gaat daar niet over, de FNV wel. Doe je mee?

Bekijk ook eens deze film waarin FNV-lid Viola handig en prettig omgaat met de bezwaren van haar collega Marlon.

Nodig een ander uit

Wil jij na het lezen van deze tips je collega’s, vrienden of familie vragen om lid te worden van de FNV? Wacht dan niet langer en nodig ze uit!

Ik nodig een ander uit

Direct iemand lid maken of worden?

Liever direct iemand lid maken? Of lid worden zonder uitnodigingsmail? Ga dan naar direct lid worden. Let op: via deze route ontvangt de werver geen 10 euro.