Bekijk het Gouden Boek

#RedOnzeKinderopvang

Door Redactie 16 november 2022

Het personeelstekort in de kinderopvang is groot en dat heeft grote invloed op de stabiliteit van de sector. Groepen moeten steeds vaker dicht, er zijn veel invallers, wachtlijsten worden langer, ruildagen zijn onmogelijk. Ouders zien de kwaliteit achteruitgaan en maken zich zorgen. 'De juffen doen zo hard hun best en je ziet ze gewoon op hun tandvlees lopen’, laat Pascale, moeder van baby van één weten.

Demonstrerende vrouwen

Het Gouden Boek overhandigen

Dinsdag 15 november overhandigden FNV en Stichting Voor Werkende Ouders (SVWO) het Gouden Boek Kinderopvang aan Tweede Kamerleden van de vaste Kamercommissie van Sociale Zaken. Woensdag 16 november debatteert de commissie over de stelselherziening kinderopvang. Het Gouden Boek bevat onder meer 22 pagina’s steunbetuigingen van ouders aan de werknemers in de kinderopvang. Het Gouden Boek is onderdeel van de campagne #redonzekinderopvang die FNV en SVWO op 3 november zijn gestart.

Investeren in de sector

In 2025 wordt de kinderopvang voor iedereen bijna helemaal gratis. Een stap in de goede richting voor kinderen en ouders. Dit zou alleen voor alle kinderen en ouders moeten zijn en niet alleen werkende ouders zoals het nu in de plannen van het kabinet staat. Het commissiedebat komt op een cruciaal moment. Dit is hét moment voor politiek én werkgevers om te investeren in de sector, juist met het oog op de stelselherziening in 2025. Dus niet vertragen maar: verhoog de lonen, verklein de groepen en skip alle onnodige administratieve handelingen.