Een goede cao voor iedereen bij NS

Samen vooruit, doe mee

We zijn onderweg naar een nieuwe cao bij NS. Dat doen we samen met jou en al jouw collega’s. Want het is jullie cao; het gaat om jullie arbeidsvoorwaarden. En bovendien, een goede cao bereik je alleen samen!

Stem over het onderhandelingsresultaat cao NS

FNV Spoor en de andere vakbonden hebben een onderhandelingsresultaat met NS weten te bereiken. Uiteraard bepalen onze leden of het onderhandelingsresultaat een definitief akkoord wordt. Stemmen kan tot maandag 15 september 8.00 uur.

Wat staat er in het onderhandelingsresultaat

FNV Spoor en de andere vakbonden hebben een onderhandelingsresultaat met NS weten te bereiken. Uiteraard bepalen onze leden of het onderhandelingsresultaat een definitief akkoord wordt. Stemmen kan tot maandag 15 september 8.00 uur.

Wat staat er in het onderhandelingsresultaat

Online bijeenkomsten

Wil je bijgepraat worden over het onderhandelingsproces of heb je vragen over het onderhandelingsresultaat, sluit dan aan bij één van onderstaande online (Teams) informatiebijeenkomsten. Je hoeft je hier niet voor aan te melden.

Wanneer zijn de bijeenkomsten?

FAQ's over onderhandelingsresultaat NS

Loon

Antwoord: Dat stelden wij inderdaad voor. Helaas heeft NS een eindbod geplaatst waarin ze niet verder gaan dan de loonsverhoging van 4% in 2025 en 2,75% in 2026. In het onderhandelingsresultaat is dit verhoogd: per 1 maart 2025 stijgen de lonen met 4%. Per 1 maart 2026 volgt een verhoging van 3,5% tot en met taakgroep 59 en 3% voor taakgroep 60 en hoger.

Zwaarwerkregeling

Wij begrijpen dat onze leden vragen kunnen hebben over de NS Zwaarwerkregeling. Je kan daarvoor terecht bij NS. Ben je FNV Spoor lid? Dan kan je uiteraard ook ons benaderen. Wij verzoeken je wel om eerst bij NS te proberen om antwoorden te krijgen. Lukt dat niet? Mail dan onder vermelding van je naam en lidnummer je vraag aan onze bestuurder Henri Janssen.

De aanvraagtermijn is in het onderhandelingsresultaat verkort naar drie maanden voor medewerkers die willen deelnemer per januari, februari of maart 2026. Verder blijft de aanvraagtermijn vooralsnog zes maanden.

Helaas tellen de dienstjaren bij andere werkgevers niet mee. De regering heeft, met het mandaat van de kiezers, in het verleden besloten dat de AOW-leeftijd naar achteren moet verschuiven. Door acties van FNV hebben we daartegen twee “dempende” oplossingen weten af te dwingen:

  • Eerst verschoof de AOW-leeftijd één op één met de gemiddelde leeftijdsstijging van de Nederlander. Dat is door ons getemperd tot driekwart op één.
  • De mogelijkheid om zonder “RVU-heffing of strafheffing” (52% over de ontslagvergoeding) een zwaarwerkregeling af te spreken. De regering, dus met mandaat van de Nederlandse kiezers, heeft de kosten en uitvoering van een in cao af te spreken Zwaarwerkregeling bij de werkgevers neergelegd.

Er is geen dwingend recht voor werkgevers een zwaarwerkregeling met vakbonden af te spreken, maar de regering biedt de werkgevers de mogelijkheid om met vakbonden in de cao een drempelloze zwaarwerk(RVU)regeling af te spreken, maar met de voorwaarden dat deze aantoonbaar gericht is op functies met verzwarende omstandigheden. 

Daar zijn werkgevers mee akkoord te gaan. Door de kosten en uitvoering bij werkgevers neer te leggen en de eis dat het echt alleen voor de dienstjaren in zware omstandigheden moet gelden, is het voor een werkgever onmogelijk om het arbeidsverleden bij vorige werkgevers mee te nemen.

  • Omdat ze dan niet de zwaarte van het werk van al die “zij-instromers” echt en goed kunnen toetsen of en zo ja in welke mate er sprake van zwaar werk was.
  • De huidige werkgever moet het betalen en kan dat bedrag niet verhalen op al die vorige werkgevers van al die zij-instromers. 

Dit had alleen voorkomen kunnen worden indien de regering, dus met mandaat van de kiezers, tot een algemene regeling was gekomen. En zo “links” stemt Nederland niet.

Als je geen zwaar werk bij NS hebt gehad en dus geen of minder dan 18,81 punten hebt gehaald, kan je het beste kiezen voor de huidige regeling. Dan moet je voor 1 september de aanvraag ondertekend hebben ingediend en de vaststellingsovereenkomst (VSO) voor 1 januari 2026 hebben ondertekend.

Heb je wel in een of meer zware functies bij NS gewerkt, laat je dan door NS informeren of de nieuwe regeling, indien het onderhandelingsresultaatdoor leden wordt aanvaard, gunstiger voor je is. Als je van de nieuwe regeling gebruik wilt maken, bedraagt de aanvraagtermijn voor medewerkers die willen deelnemer per januari, februari of maart 2026 drie maanden. Daarna bedraagt de aanvraagtermijn vooralsnog zes maanden.

Heb je nu nog geen aanvraag ingediend? Jouw aanvraag gaat in het proces mee van de nieuwe regeling. Doe jouw aanvraag, als dat vanuit NS niet tot na 1 september kan wachten, gerust vóór 1 september 2025, maar wacht met het tekenen van de VSO (vaststellingsovereenkomst) totdat de cao en nieuwe zwaarwerkregeling definitief is. De uitslag van de ledenraadpleging wordt op 15 september bekend.

Het antwoord op deze vraag verschilt per situatie.

Heb je de aanvraag ondertekend ingediend, maar nog geen VSO (vaststellingsovereenkomst) getekend?
Wacht met het tekenen van de VSO totdat de cao en nieuwe zwaarwerkregeling definitief is. Dat wordt op 15 september bekend, tenzij de leden het resultaat afwijzen dan schuift eea uiteraard op. Jouw aanvraag gaat daarna in het proces mee van de nieuwe regeling. Let op: het kan voorkomen dat de huidige regeling gunstiger is, laat je daarom dus goed door NS voorlichten. Als je van de huidige regeling gebruik wilt maken, dien je de VSO vóór 1 januari 2026 te tekenen en daarin moet de ontslagdatum vóór 1 januari 2029 liggen.

Heb je de aanvraag ingediend én de VSO (vaststellingsovereenkomst) getekend?
- Je hebt in goed overleg de VSO getekend: we hebben met NS een toeslag op de door jou met NS reeds overeengekomen vergoeding afgesproken. Dit is 25% van het verschil tussen de overeengekomen vergoeding en de vergoeding die je vanuit de nieuwe NS Zwaarwerkregeling zou krijgen.
- Heb je de VSO getekend waarbij je door NS onder druk bent gezet of verkeerd bent geïnformeerd: we adviseren je eerst met je leidinggevende in contact te treden en uit te leggen waarom je van mening bent dat de VSO op verkeerde gronden door jou is getekend. En het verzoek te doen om de VSO te ontbinden, zodat je vervolgens aanspraak op de nieuwe NS Zwaarwerkregeling kan maken. Werkt NS niet mee, meld je dan bij FNV Spoor. Dat laatste geldt uiteraard alleen voor onze leden.

Tijdlijn

Stem over het onderhandelingsresultaat cao NS

Na het bereiken van een onderhandelingsresultaat bepalen onze leden of het een definitief akkoord wordt. Stemmen kan tot maandag 15 september 8.00 uur.

We hebben een onderhandelingsresultaat bereikt

Na tien onderhandelingsrondes in acht maanden tijd is er een onderhandelingsresultaat bereikt voor de cao NS. Dinsdagnacht om 5.30 uur sloten NS en de vakbonden een akkoord. Het resultaat bevat stevige verbeteringen voor de werknemers bij NS.

Na moeizaam informeel overleg toch weer aan tafel

We hebben de laatste paar dagen twee keer informeel overleg met NS gevoerd om te bezien of NS onze leden voldoende tegemoet kan komen, om zonder verdere stakingen tot een cao-resultaat te komen dat wel door onze leden wordt geaccepteerd.

Meerderheid leden FNV Spoor wijst eindbod NS af

Vandaag om 12.00 uur sloot de ledenraadpleging over het eindbod van NS. 61% van de leden die gestemd hebben, stemde tegen het eindbod. Hoe nu verder?

Breng nu je stem uit over het eindbod van NS

Onze leden kunnen vanaf vandaag tot maandag 14 juli, 12.00 uur over het eindbod stemmen. Wordt dit eindbod een akkoord of gaan de stakingen verder?

De plussen en minnen in het eindbod

Na onze eerste kritische reactie volgen hier nog meer kanttekeningen bij het eindbod van NS. Wil je vragen stellen of van gedachten wisselen? Kom naar een van onze infobijeenkomsten!

FNV Spoor: eindbod NS stelt teleur

FNV Spoor heeft een teleurstellend eindbod voor een nieuwe cao van de NS ontvangen. Nu is het woord aan jou. De komende weken gaan we het land door en organiseren we digitale bijpraatsessies. Daarna mag jij, als je lid bent, over dit eindbod stemmen. Afhankelijk van die uitkomst wordt dit eindbod een akkoord of gaan de stakingen verder.

NS komt niet over de brug


De stakingen bij de NS gaan door. Er wordt in ieder geval dinsdag gestaakt in de regio’s Oost en Noordwest. Dat laat vakbond FNV Spoor weten. ‘De directie van NS wil alleen weer om tafel met de vakbonden als de acties worden opgeschort, maar zet daar vrijwel niets nieuws tegenover’, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. ‘Dat vinden wij onacceptabel’.

Dinsdag opnieuw staking bij NS

De bonden FNV Spoor en VVMC hebben zojuist een nieuwe staking aangekondigd bij de Nederlandse Spoorwegen. Dinsdag 17 juni wordt het werk neergelegd in de regio’s Oost en Noordwest. De staking start om 04.00 uur en duurt tot woensdag 18 juni 03.59 uur.

NS komt met te weinig, toch gaan we met ze in gesprek

De NS heeft een verbeterd cao-bod gedaan en ons opnieuw uitgenodigd aan tafel. We zijn bereid dat gesprek aan te gaan, maar het nieuwe voorstel biedt nog steeds weinig hoop op een goede uitkomst. De NS zal echt met méér over de brug moeten komen.

Gezamenlijke Vakbonden gooien stakingsagenda bij NS om

De NS-directie heeft nog steeds niet gereageerd op het door vakbonden gestelde ultimatum en onze pogingen om eruit te komen. Wel zijn miljoenen opzij gezet om reizigers die door de stakingen gedupeerd zijn te compenseren. Om de druk op NS er stevig op te houden, hebben we samen met onze collega-vakbonden CNV en VVMC besloten de voorlopige stakingsdagen om te gooien. Wat is het plan?

Staking NS bij instandhouding

Heel veel collega’s van instandhouding waren akkoord om te gaan staken als de NS niet over de brug kwam. De divisieraad instandhouding heeft overleg gehad hoe de actie het beste bij Instandhouding uit te zetten. Daarbij helpt het dat vele van jullie aangegeven hebben als actieleider te willen helpen. Wat is nu de planning?

Meer dan 90% van de leden bij NS is klaar voor actie!

Vrijdag om 17.00 uur sloot de stemming over het voeren van stakingen bij NS. De uitslag liegt er niet om: meer dan 90% van jullie heeft vóór acties gestemd. Een krachtig signaal aan NS.

NS negeert vakbonden bij herinrichting S&O en zet verhoudingen verder onder druk

De NS voert de herinrichting van Service & Operatie (S&O) door zonder overeenstemming met de vakbonden. Daarmee doorbreekt het bedrijf de jarenlange afspraak dat reorganisaties pas doorgaan als er overeenstemming is over de personele gevolgen. Dit vinden wij als FNV Spoor natuurlijk schandalig.

NS wil geen fatsoenlijke cao: FNV raadpleegt nu haar leden

Na 9 onderhandelingen is op 8 mei 2025 het cao-overleg geklapt. De FNV roept leden op om te stemmen over mogelijke acties. Als 75% voor stemt, dan krijgt NS een laatste kans. Als dat niks oplevert, dan gaan we staken.

Cao-onderhandelingen met NS geklapt: tijd voor actie!

Het is helaas zover: na negen onderhandelingsronden in maar liefst vier maanden tijd hebben wij vandaag de onderhandelingen stop moeten zetten. Het resultaat? Een dikke middelvinger van NS naar jullie.

Cao-onderhandelingen NS worden op 8 mei hervat

Aan het einde van de achtste onderhandelingsronde, in de nacht van 3 op 4 april, stelde NS voor snel de volgende onderhandelingsdag af te stemmen. Deze, alweer de negende onderhandelingsronde, bleek nodig omdat vakbonden en NS nog te ver uit elkaar liggen om tot een cao-resultaat te komen.

NS laat cao-onderhandelingen ontsporen

In de nacht van 3 op 4 april liepen de cao-onderhandelingen met NS vast. NS gaf toen aan dat het nog niet om een eindbod ging en beloofde snel met een nieuwe datum te komen. Maar tot maandag 7 april hadden we nog niets gehoord. Daarom hebben wij zelf meerdere opties voor april voorgesteld.

Onderhandelingen vastgelopen: NS schorst overleg

De cao-onderhandelingen met NS zitten vast. Gisteren (3 april) zijn we met volle moed begonnen aan dag acht van de onderhandelingen. Maar ondanks een lange dag en nacht van intensief overleg, heeft NS nauwelijks bewogen.

NS zet kleine stapjes vooruit

Op 27 maart was de zevende onderhandelingsronde voor de nieuwe cao bij NS. Samen met andere vakbonden vroegen we om een beter voorstel voor loon en de zwaarwerkregeling. NS wilde eerst dat wij het looneis aanpasten, maar dat hebben we afgewezen. We maken duidelijk dat we pas verder willen praten als er meer duidelijkheid is over de regeling voor zware beroepen.

NS gijzelt de cao-onderhandelingen

Woensdag 5 maart zijn we gestart met de tweedaagse cao-onderhandelingen met NS. De eerste dag stond volledig in het teken van het zeer belangrijke onderwerp ‘zware beroepen’. Al snel werd duidelijk dat de verschillen tussen FNV Spoor en NS groot zijn.

Ook op vierde onderhandelingsdag vooral afwijzingen van NS

Hoewel we weten dat er vaak pas in de laatste dagen concrete stappen worden gezet, maakt deze situatie het lastig om tot een cao-resultaat te komen dat door de leden kan worden aanvaard. We zijn nog niet op het punt waarop we kunnen concluderen dat een akkoord onmogelijk is, maar optimisme is zeker niet gepast.

Belangrijke maar teleurstellende derde onderhandelingsdag

Vandaag vond de derde onderhandelingsdag plaats voor de nieuwe cao NS. Een cruciale dag, want NS zou met een serieus loonbod komen en serieus reageren op de voorstellen van de bonden over de vergoedingen. Helaas verliep de dag anders dan gehoopt.

Tweede onderhandelingsdag stelt ons (nog) niet gerust

Woensdag 22 januari was de tweede onderhandelingsdag voor de nieuwe cao NS. Op de agenda stonden budgetten, regelingen en andere belangrijke thema’s, waaronder onze speerpunten: de RVU en harmonisatie van arbeidsvoorwaarden.

Zo verliep de eerste onderhandelingsdag

Op 7 januari was de eerste onderhandelingsdag voor de nieuwe cao NS. Zoals gebruikelijk op de eerste dag, werden er nog geen concrete vorderingen geboekt. De verschillende voorstellenbrieven van de vakbonden werden toegelicht en NS gaf een eerste, voorzichtige inkijk in hun wensen voor de nieuwe cao.

Dit zijn onze voorstellen voor de nieuwe cao NS

Op dinsdag 7 januari starten om 10.30 uur de cao-onderhandelingen bij NS. Op 6 januari hebben wij de onderhandelingsdelegatie van NS en onze collega-vakbonden onze voorstellenbrief toegestuurd. Waar gaan we voor in de nieuwe cao NS?

Wat vind jij belangrijk in de nieuwe cao NS?

Begin januari starten we met de onderhandelingen voor een nieuwe cao NS. Welke afspraken moeten we dan maken? Vul uiterlijk 13 december de cao-enquête in.

De eerste stappen op weg naar een nieuwe cao NS

Op 28 februari 2025 loopt jouw cao NS af. De FNV Spoor cao-commissie is al druk bezig zich goed voor te bereiden op de onderhandelingen voor een nieuwe cao. We gaan graag met jou in gesprek over de nieuwe cao.

Cao-commissie

De cao-commissie is direct betrokken bij het afsluiten van de cao bij NS. De commissieleden zijn werkzaam bij diverse NS-onderdelen, zodat we al het geluid van de werkvloer kunnen horen. Dit is belangrijk, want we willen een goede cao voor iedereen bij NS.

Dit is de cao-commissie

De cao-commissie is direct betrokken bij het afsluiten van de cao bij NS. De commissieleden zijn werkzaam bij diverse NS-onderdelen, zodat we al het geluid van de werkvloer kunnen horen. Dit is belangrijk, want we willen een goede cao voor iedereen bij NS.

Dit is de cao-commissie

Dit zijn onze voorstellen voor de nieuwe cao NS

FNV Spoor wil een goede cao voor iedereen bij NS. Welke afspraken moeten we maken? Deze vraag hebben we aan al het NS-personeel gesteld en jullie hebben massaal gereageerd. Hierdoor hebben we breed gedragen cao-voorstellen kunnen opstellen.

Je leest de voorstellen hier

FNV Spoor wil een goede cao voor iedereen bij NS. Welke afspraken moeten we maken? Deze vraag hebben we aan al het NS-personeel gesteld en jullie hebben massaal gereageerd. Hierdoor hebben we breed gedragen cao-voorstellen kunnen opstellen.

Je leest de voorstellen hier

Haal de FNV erbij

Wij staan niet alleen achter je, we staan naast je. Bij de onderhandelingen over je nieuwe cao bijvoorbeeld. Maar ook bij problemen. Of met goede informatie. Uiteraard moet je vaak zelf de eerste stap zetten. Maar met ons erbij weet je zeker dat je sterk staat. Overigens zijn wij niets zonder onze leden. Ook daarvoor hebben we jou nodig. Meer weten over het lidmaatschap?

Vraag het informatiepakket aan

Wij staan niet alleen achter je, we staan naast je. Bij de onderhandelingen over je nieuwe cao bijvoorbeeld. Maar ook bij problemen. Of met goede informatie. Uiteraard moet je vaak zelf de eerste stap zetten. Maar met ons erbij weet je zeker dat je sterk staat. Overigens zijn wij niets zonder onze leden. Ook daarvoor hebben we jou nodig. Meer weten over het lidmaatschap?

Vraag het informatiepakket aan

Word lid van de FNV

Hoe meer leden, hoe sterker onze positie aan de onderhandelingstafel. Wil jij de best mogelijke cao bij NS? Word dan nu lid en beslis straks mee over jouw nieuwe cao.

Word lid

Hoe meer leden, hoe sterker onze positie aan de onderhandelingstafel. Wil jij de best mogelijke cao bij NS? Word dan nu lid en beslis straks mee over jouw nieuwe cao.

Word lid

Nodig je collega’s uit

Als FNV-lid ken jij de voordelen van het lidmaatschap en weet je hoe belangrijk vakbondsleden zijn om een goede cao af te sluiten. Draag bij aan een grotere, sterkere FNV en aan een eersteklas cao bij NS. Nodig je collega’s uit om ook lid te worden. Dat gaat snel en makkelijk via e-mail of WhatsApp.

Maak een ander lid

Als FNV-lid ken jij de voordelen van het lidmaatschap en weet je hoe belangrijk vakbondsleden zijn om een goede cao af te sluiten. Draag bij aan een grotere, sterkere FNV en aan een eersteklas cao bij NS. Nodig je collega’s uit om ook lid te worden. Dat gaat snel en makkelijk via e-mail of WhatsApp.

Maak een ander lid

Handig om te weten

Alles over de cao

Wat is het, wat heb je eraan, hoe kun je zelf invloed uitoefenen en meer.

Je gegevens in Mijn FNV

Check je gegevens in Mijn FNV en geef je voorkeuren op.

FNV Spoor

De grootste en krachtigste bond voor iedereen die werkt op, aan en rond het spoor. Wat doen we allemaal en waar zetten we ons voor in?

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons dan op

Facebook

Instagram

X (voorheen Twitter)

Deel deze pagina

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.