Sterker op de luchthavens

Wat een jaar was 2023 voor ons op de Nederlandse luchthavens! Samen hebben we geweldige successen geboekt: hogere lonen, meer vaste contracten en werkplekken die schoner en veiliger zijn. En weet je wat het mooie is? Dat hebben we samen bereikt!

Persoonlijke verhalen

'We hebben iedereen nodig'

Burak Kilit (29) over zijn werk als platformmedewerker van KLM op Schiphol, de invloed van zijn jeugd op zijn drijfveren en zijn actieve lidmaatschap van de FNV.

Lees het verhaal
'Hoe meer collega's zich inschrijven, hoe meer we samen bereiken’

Tchiyo Bluming (61) ondervond aan den lijven hoe belangrijk het is om als werknemer je rechten te kennen.

Lees het verhaal
‘Collectieve problemen moet je samen oppakken’

Glen Bruynius (51) over zijn werk als schoonmaker op Schiphol en het delen van zijn kennis over het FNV-lidmaatschap.

Doe jij ook mee?

Voor ruim 25 duizend werkers op Nederlandse luchthavens streden we samen voor een hoger loon. We ondertekenden een nieuw sociaal akkoord met afspraken over leefbaar loon, minder concurrentie over de rug van medewerkers en reis- en parkeerkosten. Ook bleven we aandacht vragen voor veilig en gezond werk.

Maar laten we eerlijk zijn, we zijn er nog niet.

De ingeslagen weg omhoog moet door. Samen blijven we de luchthavens en airlines oproepen de luchtkwaliteit waarin we werken te verbeteren. Samen blijven we ervoor strijden dat werkers met een zwaar beroep eerder met pensioen kunnen. En samen gaan we ook dit jaar voor een leefbaar loon.

Waarom wij blijven strijden voor iedereen op de Nederlandse luchthavens, lees je op deze pagina. Doe jij ook mee?

~ Tchiyo, Burak en Glen

Waar strijden we voor in 2024?

Aanpak ziekmakende kerosine- en dieseluitstoot

Al in 2020 kaartte FNV aan dat de omstandigheden op Schiphol erg ongezond zijn om in te werken met verhoogde risico’s op kanker en hart- en vaatziekten. Onlangs werden we gesterkt in onze mening door de uitspraak van de arbeidsinspectie. Na onderzoek blijkt de uitstoot van vliegtuigen inderdaad kankerverwekkend. Dit moet anders en FNV gaat daar vol voor: actieve leden stellen dit probleem aan de kaak in de media, bij de arbeidsinspectie en bedrijven zelf. Ook in 2024 gaat die strijd door.

Aanpak zwaar werk

Als je zwaar werk doet op de Nederlandse luchthavens, moet je eerder kunnen stoppen met werken. Daarom is het belangrijk dat de RVU-regeling blijft bestaan en verbeterd wordt. Het kan niet zo zijn dat met het opschuiven van de pensioenleeftijd mensen, die lang een fysiek of een mentaal zwaar beroep hebben gehad, de dupe zijn. In 2024 maken FNV-leden zich samen hard om de RVU-regeling te behouden en te verbeteren. Ook bereiden we ons voor op de collectieve rechtszaak, waarmee we Schiphol aansprakelijk stellen voor werkers die ziek zijn geworden door hun werk op de luchthaven.

Anders aanbesteden: kwaliteit van werk boven winst

Schiphol is jarenlang voor goedkoop gegaan: via grote aanbestedingen moest alles wijken voor de prijs. Er ontstond een race naar beneden. Die race naar beneden is gekeerd, de weg naar boven is ingezet. We hebben afgedwongen dat het over meer moet gaan dan over prijs: het moet gaan over kwaliteit en goede arbeidsvoorwaarden. We zijn er nog niet, maar de eerste stappen zijn gezet.

Onderhandelen met Schiphol

Schiphol is een soort burgemeester op Schiphol: zij bepalen regels waar iedereen zich aan moet houden. Van een minimumbezetting tot afspraken over uitzendkrachten. Sinds 2022 zitten kaderleden en onderhandelaars van FNV structureel aan tafel met de Schiphol Group.

Deel deze informatie op social media, dank je wel alvast!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.