VN-Waterconferentie 2023 succesvol en startpunt voor behalen ambitieuze doelen

Blijf op de hoogte, denk mee en sluit je aan

Van 22 t/m 24 maart 2023 vond in het hoofdkwartier van de VN in New York de internationale Waterconferentie plaats. Deze editie werd mede georganiseerd door Nederland en Tadzjikistan.

Video United for Water

Click here

De FNV was vertegenwoordigd

De FNV was aanwezig als een van de grotere belangenorganisaties uit Nederland. Gezond drinkwater en sanitatie behoren namelijk tot een van de mensenrechten wereldwijd. De FNV, als grootste vakbond vertegenwoordigde de drinkwatersector met een delegatie van bestuurders en kaderleden en met een inbreng vanuit de sector FNV Publiek Belang (FNV Overheid) en vanuit Internationale Solidariteit. Koning Willem-Alexander hield op woensdag 22 maart bij de opening van de VN- waterconferentie een toespraak en was die dag ook een van de voorzitters samen met Tadsjikistan. Je kon de gehele waterconferentielive volgen via WebTV van de Verenigde Naties. #WaterAction

De FNV zoemde met haar deelname specifiek in op de oplossingen die de Nederlandse drinkwatersector heeft als het gaat om schoon drinkwater, de noodzaak van goede arbeidsomstandigheden, deprivatisering van de publieke diensten én het belang van internationale solidariteit. Bekijk hieronder een aantal videofragmenten.

Binnenkort kun je hier de ‘after movie’ zien met een terugblik van de werkzaamheden van de FNV-delegatie op de Waterconferentie 2023 in New York.

Thema’s waterconferentie 2023

Het overkoepelend thema 'Water for health' gingt over een eerlijke verdeling van gezond drinkwater en sanitatie wereldwijd Wij beschouwen de uitkomsten van de Waterconferentie als een startpunt, waarbij wij samen de ambitieuze doelen voor 2030 vorm moeten gaan geven en omzetten in concrete acties. De FNV draagt daar graag haar steentje aan bij.

“Maak jouw eigen Wonderbaarlijke Water Wens 2023”

Graag nodigt de FNV jou uit om symbolisch jouw waterwens uit te spreken voor het nieuwe jaar 2023 en de periode daarna. Alle inzenders krijgen een plaats in het vervolg.. Hoe meer inzendingen, des te meer slagkracht. Zo bouwen we samen aan een beweging om wereldwijd aandacht te vragen voor de serieuze uitdagingen die voor ons liggen, bij de drinkwaterbedrijven, in Nederland. Europa en wereldwijd.

Ook kun je aangeven of wij jou e-mailadres mogen gebruiken om je op de hoogte te houden van het onderwerp. De FNV handelt in overeenstemming met Privacy - FNV. Jouw privacy vinden wij belangrijk en is daarmee verzekerd. We kijken met plezier uit naar jouw inzending, waarvoor alvast hartelijk dank!

Doe je mee en laat je je hart spreken? Vul dan het digitale formulier in en spreek je voorkeuren uit over hoe we jouw waterwens mogen gebruiken. Er bestaat ook een Engelse variant die je kan dorsturen naar je netwerken in het buitenland.

Mijn waterwens luidt als volgt

Flyer en poster, waterwens

Agendapunten en doelstellingen

Lees hier meer over de agendapunten met betrekking tot mensenrechten en de doelstellingen van de conferentie.

Mensenrechten worden wereldwijd nog steeds schrikbarend geschonden. Niet alleen als het gaat om water- en sanitatievoorzieningen. De FNV strijdt al jaren tegen onrechtvaardigheid vanuit verschillende invalshoeken en verschillende sectoren. Op de agenda staan de volgende punten centraal als het gaat om voorkoming van schending van de mensenrechten.

• Het recht op water voor iedereen met toegang tot voldoende, veilig, acceptabel, fysiek toegankelijk en betaalbaar water voor persoonlijk en huishoudelijk gebruik.
  • Het recht op sanitaire voorzieningen voor iedereen met fysieke en betaalbare toegang in alle levenssferen, die veilig, hygiënisch, beveiligd en sociaal en cultureel aanvaardbaar is en die privacy biedt en waardigheid garandeert.
  • Fysieke aanwezigheid is niet hetzelfde als toegang. Een water- of sanitatiedienst bedient niet de hele gemeenschap als deze te duur, onbetrouwbaar, onhygiënisch, onveilig gelegen, niet aangepast voor minder valide groepen of kinderen, of niet gender-gescheiden is, in het geval van toiletten en wasgelegenheden.
  • Alle mensen hebben recht op water en sanitatie zonder discriminatie. Gemarginaliseerde groepen zoals vrouwen, kinderen, vluchtelingen, inheemse volkeren, gehandicapten en vele anderen worden vaak over het hoofd gezien door, en worden soms geconfronteerd met actieve discriminatie van, degenen die water- en sanitatie verbeteringen en -diensten plannen en beheren.

De organisatoren van de conferentie stellen zich tot doel om:

• Overheden een op mensenrechten gebaseerde benadering (HRBA) te hanteren voor water en sanitaire voorzieningen. Staten zijn plichtsdragers bij het verstrekken van water- en sanitaire voorzieningen aan alle mensen, die allen rechthebbenden zijn.
  • De mensenrechtenwetgeving met 'pro poor'-focus te laten hebben. Plichtsdragers moeten hun interventies richten op de meest behoeftigen en capaciteiten ontwikkelen om aan hun verplichtingen te voldoen.
  • Alle belemmeringen overwinnen voor de toegang tot water en sanitaire voorzieningen. Wetten en bestuur moeten bijvoorbeeld alle redenen voor discriminatie aanpakken, waaronder geslacht, etniciteit, religie, kaste, handicap, leeftijd, gezondheidsstatus en economische status.
  • Water en sanitatie een cruciaal onderdeel te laten zijn van het behalen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s). 'Niemand achterlaten' is de centrale belofte van de 2030 Agenda voor Duurzame Ontwikkeling. Een samenleving kan alleen een hoge mate van volksgezondheid, gendergelijkheid, opleidingsniveau en economische productiviteit bereiken als al haar leden hun recht op water en sanitaire voorzieningen genieten. Respect voor mensenrechten moet worden geïntegreerd.

Cao Drinkwaterbedrijven

De drinkwatersector in Nederland kenmerkt zich door trouwe, hardwerkende (kader)leden die water in plaats van bloed door de aderen hebben stromen. De medewerkers zorgen dag en nacht voor ons veilige drinkwater. De volgende speerpunten staan centraal in de onderhandelingen:

• Waardering voor het werk voor de hele samenleving (publiek belang).
  • Veilig en gezond werken tot pensionering.
  • Afspraak is afspraak garantielonen.
  • Een heldere cao met goede, eerlijke en solide arbeidsvoorwaarden.

Volg de actuele onderhandelingen van FNV Overheid voor en goede cao Drinkwaterbedrijven in Nederland.

Nationale en Internationale samenwerking

De FNV is al langer actief als het gaat om het verbeteren van de publieke diensten, onder andere door samenwerking met de vakbondsfederatie wereldwijd van werknemers in het publieke domein ‘Public Services International’ (PSI) en de daarmee samenhangende (inter)nationale campagne 'De toekomst is Publiek', die tevens FNV-breed in het Meerjarenbeleidplan 2022-2025 is opgenomen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) was betrokken in de hoedanigheid van een Nederlandse speciale gezant bij de Verenigde Naties en overstromingsdeskundige Henk Ovink, minister Mark Halbers en minister Liesje Schreinemacher van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

Zo houden wij jou op de hoogte

Op deze pagina houden wij jou op de hoogte over alle activiteiten van de waterconferentie. Wij zullen de inhoud regelmatig actualiseren. Houd daarom www.fnv.nl/waterconferentie-vn goed in de gaten. Deel deze URL gerust met andere belangstellenden, zoals collega’s, vrienden als familieleden. Voor vragen kun je direct een bericht sturen naar waterconferentie-vn@fnv.nl

Zonder leden, geen goede cao. Twijfel je nog om lid te worden? Je betaalt nu slechts € 25 voor 4 maanden. Ga direct naar www.fnv.nl/lidmaatschap.

Nodig een ander uit om mee te doen

Heb je een (oud-)collega, kennis of vriend die ook geïnteresseerd is in het onderwerp? Wijs hen op www.fnv.nl/waterconferentie-vn. Als een van hen ook interesse heeft om actief te worden en een FNV-lidmaatschap overweegt, ga dan naar www.fnv.nl/anderlidmaken. Als je zelf lid bent, krijg je van ons een tientje bij aanmelding.

Heb je na het lezen van de informatie nog algemene vragen over internationale solidariteit, stel die dan aan ons Contactcenter.

Word lid van de FNV

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.