Veelgestelde vragen (FAQ) over de cao

Wat is het, waarom en voor wie?

Een cao (collectieve arbeidsovereenkomst) is een contract waarin afspraken staan die wij als vakbond hebben gemaakt voor jou en je collega’s. Dit zijn afspraken over je loon, werktijden, toeslagen, vakantie, scholing, pensioen.

• Zonder cao kan een bedrijf de arbeidsvoorwaarden eenzijdig vaststellen.
  • Alle zaken zoals loon, roosters, vrije dagen en doorbetaling bij ziekte hoeven dan niet beter te zijn dan het wettelijk minimum.
  • Aanvullende regelingen zoals een pensioen, reiskostenvergoeding of een scholingsbudget hoeft de werkgever niet aan te bieden.
  • Vaak stelt een bedrijf zonder cao een zogenaamde arbeidsvoorwaardenregeling (AVR) op die voor alle werknemers geldt. Als er een ondernemingsraad is dan kan die daar advies op geven, maar alleen een vakbond heeft onderhandelingsmacht. Een vakbond is namelijk onafhankelijk van de werkgever en kan als nodig actie voren of zelfs staken om een werkgever te bewegen om goede afspraken te maken. Dat kan een ondernemingsraad niet.
  • Van een cao kan niet negatief worden afgeweken in je arbeidscontract. Van een arbeidsvoorwaardenregeling wel.

Cao betekent letterlijk: collectieve arbeidsovereenkomst. Collectief betekent dat de afspraken in een cao gelden voor álle werknemers in een sector of een bedrijf.

• Een sector-cao geldt voor een hele sector (of branche), bijvoorbeeld de supermarkten of de bouw. Een bedrijfs-cao geldt alleen voor de medewerkers van één bedrijf of concern.
  • Een sector-cao geldt allereerst voor jou als je lid bent van een organisatie die de cao heeft afgesloten: een vakbond of een werkgeversorganisatie. Maar wij vragen altijd aan de minister van Sociale Zaken of die wil zorgen dat álle bedrijven in de sector de cao toepassen. De minister moet de cao hiervoor algemeen verbinden verklaren. Vanaf de datum waarop de minister deze algemeen verbindend verklaring (AVV) afgeeft, geldt de cao voor alle bedrijven en werknemers in de sector.