Controleer je loon!

In de uitzendbevestiging

Uitzendbureaus moeten jou vertellen hoeveel je gaat verdienen. Dit staat in de uitzendbevestiging, die het uitzendbureau aan jou moet geven. Hierin kun je zelf makkelijk controleren of je krijgt waar je recht op hebt. Doe dit ook!

Wat staat er in een uitzendbevestiging?

De FNV heeft in de uitzend-cao afgesproken dat jij recht hebt op een uitzendbevesting. In de uitzendbevestiging kun je zien:

• Of je in de juiste loonschaal zit.
  • Of je recht hebt op ADV.
  • Welke toeslagen je krijgt voor overwerk, ploegentoeslag, reiskosten enzovoort.

Het maakt niet uit of je onder de ABU-cao valt of onder de NBBU-cao. Je hebt altijd recht op een uitzendbevestiging.

Waarom moet ik mijn loon zelf controleren?

Er zijn nog steeds uitzendkrachten die onderbetaald worden. Je kunt ook je salaris vergelijken met je vaste collega’s en andere uitzendkrachten. Dat maakt veel duidelijk en schept een band. De kans is groot dat wanneer er iets niet klopt, het bij andere uitzendkrachten ook niet klopt. Je kunt dan samen in actie komen.

Hoe kan ik dit zelf controleren?

In de ABU-cao (artikel 20, lid 6) vind je een lijstje met 14 punten die het uitzendbureau moet invullen in de uitzendbevestiging. Kijk daarna in de cao van het bedrijf waar je tijdelijk werkt, of de gegevens kloppen. Je hebt namelijk recht op het loon van de inlener. Dat is het loon dat geldt in het bedrijf waar je (tijdelijk) werkt.

In de NBBU-cao staat de afspraak in artikel 11, lid 4

Ik heb toch recht op hetzelfde loon als mijn vaste collega?

Dat klopt. Uitzendbureaus moeten jou hetzelfde loon geven als de vaste collega's in het bedrijf. Dat noemen wij het loon van de inlener. De inlener is het bedrijf waar je werkt. Als je hetzelfde werk doet, heb je ook recht op hetzelfde loon. Gelijk werk is gelijk loon.

Het uitzendbureau moet in actie komen

Doen ze dat niet of niet goed, dan moeten uitzendbureaus de verschillen met terugwerkende kracht aanvullen. En dat is dan weer wel een grote verandering. Eerst lag het risico van verkeerde informatie bij jou. Je moest zelf het te weinig ontvangen loon met terugwerkende kracht bij het uitzendbureau opeisen. Nu ligt dat bij het uitzendbureau.

Kom op voor je rechten!

Uitzendkrachten zijn vaak bang om hun baan te verliezen. Daarom houden ze hun mond. Doe het toch. Kom samen met je collega’s in actie. Laat je loonstrook door ons controleren.