Dit zijn je rechten

als uitzendkracht

Als uitzendkracht werk je via een uitzendbureau bij een bedrijf. Je hebt een tijdelijk contract. Wat betekent dat? Krijg je loon als je niet werkt? Wat als je ziek wordt? Kun je als uitzendkracht ook een vast contract krijgen?

Fasensysteem

De uitzend-cao werkt met een fasensysteem. Als je de eerste fase hebt doorlopen, kun je doorschuiven naar een volgende fase. En als je nog langer werkt, kom je weer in een volgende fase. Bij iedere fase krijg je meer zekerheid en rechten. Als je in de laatste fase bent gekomen, heb je zelfs recht op een vast contract.

Drie fases

In de ABU-cao zijn er 3 fasen (A,B,C). Bij de NBBU-cao zijn er 4 fasen (1 tot en met 4).

Je eerste uitzendcontract

Als je begint bij een uitzendbureau, krijg je (bijna altijd) een ‘uitzendovereenkomst met uitzendbeding' aangeboden. Je zit dan in fase A (ABU-cao) of fase 1 en 2 (NBBU-cao).

Dit betekent:

• Geen werk = geen contract
  • Geen werk = geen loon

Dus als er geen werk meer voor je is, stopt per direct je arbeidscontract. En als er geen werk is, krijg je ook geen loon.

Ziek?

Ook als je ziek bent, of om andere redenen niet kan werken, stopt het contract. Voor een ziekte-uitkering moet je zelf naar het UWV. Jij mag overigens zelf ook elk moment het contract opzeggen. Het uitzendbeding geldt de eerste 78 gewerkte weken waarin je werkt.

Meer werkzekerheid

De tweede fase is B (ABU-cao) of fase 3 (NBBU-cao). In deze fase krijg je een ‘detacheringsovereenkomst voor bepaalde tijd’. Met dit contract heb je meer werkzekerheid. Het uitzendbeding is dan niet meer van toepassing. Dat betekent dat je contract niet zomaar stopt als er geen werk meer is.

Opzegtermijn

Je contract kan tussentijds nog wel worden opgezegd, maar dan wel met een opzegtermijn. Als je door ziekte niet kunt werken, wordt je loon (gedeeltelijk) doorbetaald. Daarbij gelden 2 wachtdagen.

Vast contract

Een vast contract bij het uitzendbureau krijg je pas als je in fase C of fase 4 bent gekomen. Dan ben je al tenminste 4 jaar aan het werk bij het uitzendbureau. Je mag in deze periode niet meer dan 6 keer een contract voor bepaalde tijd hebben gehad.

Nooit een Echte baan

Veel uitzendkrachten komen nooit in een volgende fase, maar blijven altijd in fase A of 1/2. Een Echte baan krijg je nooit. Geen zekerheid, geen beter loon en geen vast contract. Je blijft van uitzendbureau naar uitzendbureau hoppen.

Trucs

Werkgevers en opdrachtgevers verzinnen allerlei trucs om uitzendkrachten voor zo laag mogelijke kosten aan het werk te zetten.

Krijg je niet waar je recht op hebt?

Neem dan contact met ons op. Laat je loonstrook of je contract door ons controleren. Vraag ook aan collega's wat hun salaris is. Samen sta je sterker.