Toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel

Om het arbeidsongeschiktheidsstelsel te verbeteren heeft de commissie Octas drie varianten voorgesteld voor de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. We vergelijken de drie verschillende varianten aan de hand van de hardheden en problemen die de FNV heeft aangekaart in het Witboek ‘Hardheden in de WIA’ en in het rapport ‘Verbeter de WIA, begin bij flex’.

Overzicht

In de tweede kolom staan de eisen van de FNV om deze hardheden en problemen op te lossen. In kolom 3 tot en met 5 wordt weergegeven hoe de door Octas voorgestelde varianten deze problemen proberen aan te pakken. Groen gemarkeerde tekst zijn voor de FNV acceptabele verbeteringen, geel gemarkeerde tekst zijn neutrale veranderingen, en rood gemarkeerde tekst zijn duidelijke verslechteringen.Kun je de afbeelding niet goed zien? Klik dan hier om de afbeelding te downloaden

Variant 1 biedt meeste kans

Uit dit schema wordt duidelijk dat alleen de eerste variant ‘Huidig stelsel beter’ een reële kans biedt om tot de broodnodige verbeteringen van ons arbeidsongeschiktheidsstelsel te komen. Variant 3, maar met name variant 2 bevatten enkele zeer zorgelijke voorstellen voor arbeidsongeschikten.

Fundamentele probleem niet aangepakt

De 3 varianten bieden verbeteringen op het gebied van re-integratie voor flexwerkers, maar ze pakken niet het fundamentele probleem aan: het ontbreken van een werkgever voor deze groep bij wie zij kunnen re-integreren. De huidige re-integratie door het UWV laat veel te wensen over, en de voorgestelde verbeteringen zullen naar verwachting weinig doen om deze problematische situatie voor flexwerkers te veranderen. Daarnaast is flex de grootste veroorzaker van instroom in de WIA. Ook dit probleem wordt niet aangepakt.

Geen oplossing voor mensen met een arbeidsbeperking

Wat de FNV verder betreurt, is dat er voor mensen met een arbeidsbeperking die in de Participatiewet zitten, zoals ook de wajonger, geen oplossing wordt gepresenteerd. In eerste instantie zou er een variant komen zonder vermogens- en partnertoets voor deze groep. Helaas is deze variant verdwenen uit het uiteindelijke rapport. Een vrijstelling van de vermogen- en partnertoets had zeer zeker uitkomst geboden voor veel mensen die in de problemen zitten.

Variant 1 verder uitwerken

De FNV zet in op het verder uitwerken en verbeteren van variant 1. Dit is ook de enige variant die op korte termijn de hardheden uit de WIA kan halen en de problemen voor veel arbeidsongeschikten kan verlichten. Varianten 2 en 3 kunnen dit niet en zouden in sommige gevallen de problematiek van het arbeidsongeschiktheidsstelsel zelfs verergeren. Dat is voor de FNV ondenkbaar. We gaan aan de slag om de beste variant waarheid te maken.

Wat kun jij nu doen?

Doe met ons mee om de WIA te verbeteren! Op 24 april vindt in de Tweede Kamer in Den Haag het commissiedebat plaats over de arbeidsongeschiktheid. Wij zijn erbij, maar dat kun jij ook doen. Want hoe meer mensen laten zien dat de WIA beter moet, hoe meer de politici daarnaar luisteren. Hier vind je tijd en plaats van het debat. Neem je identiteitsbewijs mee, en voeg je bij onze FNV-delegatie.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.