Op naar een betere WIA!

Doe je met ons mee?

Doe met ons mee om de WIA te verbeteren! Op 14 mei staat de behandeling van de Participatiewet in Balans deel 1 op de agenda van de Tweede Kamercommissie. Dat moment gaan we aangrijpen om duidelijk te maken dat er wat moet veranderen in de Participatiewet. Ben jij er ook bij?

Meld je aan

Wat is het probleem?

De WIA (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen) is een belangrijk vangnet voor mensen die niet (volledig) meer kunnen werken vanwege gezondheidsproblemen. Door alle wijzigingen sinds de invoering in 2006 functioneert dit vangnet niet goed genoeg. Bovendien zitten er bepaalde hardheden in waardoor de WIA slecht uitpakt voor veel mensen. De FNV vecht al lang voor een betere WIA. Het kabinet doet al jaren toezeggingen maar er is nog niks gebeurd.

Standpunten/eisen FNV

De WIA werkt op een aantal punten slecht. In veel gevallen pakken deze problemen hard uit voor arbeidsongeschikte mensen. Op deze pagina worden de problemen in de WIA uitgelicht. Je leest ook wat er volgens de FNV moet gebeuren om de WIA te verbeteren.

Toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel

Om het arbeidsongeschiktheidsstelsel te verbeteren heeft de commissie Octas drie varianten voorgesteld voor de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. We vergelijken de drie verschillende varianten aan de hand van de hardheden en problemen die de FNV heeft aangekaart in het Witboek ‘Hardheden in de WIA’ en in het rapport ‘Verbeter de WIA, begin bij flex’.

Nieuwsoverzicht

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen