Winsten rijzen de pan uit, terwijl miljoenen werkenden beloning zien achterblijven

Veel werkenden werken in sectoren waar de beloning achterbleef. Met grote bedrijven gaat het tegelijkertijd heel goed. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de FNV

grafiek winst aandeelhouders vs loon

Stijgende winsten

Sinds het begin van de coronacrisis stegen bij tien grote Nederlandse bedrijven vooral de uitkeringen aan aandeelhouders en de winsten, terwijl de lonen nauwelijks omhooggingen. Werkenden zien dus steeds minder terug van de welvaart. Voor bedrijven blijft er steeds meer over.

Achterblijvende beloning van werkenden

Op lange termijn is deze ontwikkeling nog schokkender. In ons onderzoek hebben we gekeken naar de arbeidsinkomensquote (de AIQ), die laat zien hoeveel van wat we als land verdienen naar werkenden gaat en hoeveel naar bedrijven.  

Bij meer dan driekwart van de banen daalde de AIQ sinds 1995 en bleef de beloning dus achter. Dit gaat om bijna 6,5 miljoen banen. Voor slechts 1,5 miljoen banen steeg de AIQ in diezelfde periode!
daling aiq

Dit heeft grote gevolgen. Als de AIQ de afgelopen 25 jaar stabiel was geweest, zou het gemiddelde inkomen in de handel per arbeidsjaar per werkzaam persoon € 16.404 hoger liggen.

Meer weten?

Lees het rapport over de beloning van miljoenen werkenden en het rapport over de ontwikkeling van de winsten.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.